Spreektekst Perspectiefnota PS 15 april 2016

Vz, dit college is nu bijna een jaar aan de slag met haar bestuursakkoord ‘Beweging in Brabant’. De vraag is echter nog altijd: waarméé aan de slag? Het bestuursakkoord is immers een totaal nietszeggende crossover van duurzame dooddoeners en livinglab-leuterpraat, waar behalve veel van zulk eurofiel jargon geen concreet beleid uit kan worden afgeleid. En het afgelopen jaar heeft dit college dan ook voornamelijk gegrossierd in het uitvaardigen van Statenmededelingen, en voor zover er al sprake was van beleidsvoorstellen betrof het vooral de voortzetting van lopende programma’s of ad-hoc voorstellen waarvoor met stoom en kokend water de pot met Essentgelden moest worden geplunderd.

Dan hadden we nu toch wel eens eindelijk een perspectiefnota met een heldere beleidsvisie mogen verwachten. Integendeel, dit college komt nu met een perspectiefnota die zich vooral kenmerkt door een gebrek aan perspectief. Het is net zo perspectiefloos als de domme tekeningen in de bijbehorende totaal infantiele infographic. Is dit het niveau waarop men de burger hier serieus wil nemen? Kinderachtige tweedimensionale tekeningetjes bedoeld om de plannen van dit college duidelijk te maken. Het enige wat hiermee echter duidelijk wordt, is dat Brussel kennelijk belangrijker is dan onze eigen Staat. In de infographic prijkt de EU-vlag, het baken van Brussel, prominent op de voorgrond, terwijl de Nederlandse vlag ontbreekt. Dit is niet zomaar een foutje van het extern ingehuurde communicatieadviesbureau dat dit politieke poëzieplaatjesalbum maakt, maar zegt vooral veel over de blik van dit college: ons eigen land is niet in beeld, de enige perspectieflijn is de blik op Brussel. Wat de PVV betreft komt onze nationale driekleur wél op de voorgrond.

Vz, wat onze fractie hiermee vooral wil zeggen is: wals niet over onze natiestaat heen, kies voor méér Nederland en minder EU. En vertaal dit bij de begroting ook in beleid. Beleid wat ook niet louter moet bestaan uit het potverteren van de immunisatieportefeuille. Stop met het bankier spelen door met leningen te strooien met enkel het doel om verplicht schatkistbankieren te omzeilen. Daarmee wordt de Nederlandse belastingbetaler geen dienst bewezen, integendeel. Of ziet dit college Brabant als Panama aan de Maas? Daarom dienen we een motie in om te stoppen met het verstrekken van zulke risicodragende leningen uit de Essentgelden en als dit geld niet wordt weggezet bij onze Rijksschatkist het terug te geven aan de burger.

Vz, essentieel is dat dergelijke uitgaven zich zouden moeten richten op enkel en alleen de provinciale kerntaken. En dat is voor de PVV-fractie ook de harde lijn voor de bij deze Perspectiefnota geformuleerde maatschappelijke opgaven en bestuursopdrachten: beperk u tot uw kerntaken.

Of dat nu bij de thans voorliggende bestuursopdrachten in de praktijk ook het geval zal zijn is volstrekt onduidelijk, de meeste bestuursopdrachten zijn immers zeer breed, vaag en de nodige voorbehouden geformuleerd.

Bijvoorbeeld over agrofood: wat wil dit college nu concreet gaan doen moet het mestbeleid? Blijven we opnieuw hangen in eindeloze en geldverspillende dialoogsessies? De PVV vindt dat er genoeg gekletst is en er eindelijk duidelijkheid moet komen voor sector en samenleving. Wanneer legt gedeputeerde Spierings nu eens haar kaarten op tafel en komen er échte beleidsvoorstellen?

Met sommige zaken mogen we echt niet langer wachten. Bijvoorbeeld op het gebied van dierenwelzijn. De afgrijselijke stalbrand vorige week aan de Notel in Oirschot waar duizenden varkens een pijnlijke dood stierven laat nog eens zien hoe noodzakelijk het waarborgen van brandveiligheid van veestallen is. Hiertoe dienen we samen met de Partij voor de Dieren dan ook een motie in.

Ook houden we permanente aandacht in de voor de agrofoodsector belangrijke aanpak van akkerdistels. Twee jaar geleden is zonder enige vorm van overleg de akkerdistelverordening ingetrokken. Als PVV-fractie willen we graag een evaluatie zien van de gevolgen van deze intrekking voor boeren, dieren en het milieu en dienen daartoe een motie in.

Daarnaast willen we gedeputeerde Spierings verzoeken om bij dialogen over stankoverlast verder te kijken dan alleen de veehouderij. Dagelijks ondervinden vele automobilisten in vrijwel heel Brabant in de file enorme stankhinder van vrachtwagens met vervuild slib van het slibverwerkend bedrijf SNB in Moerdijk. Elders in het land zijn hiervoor al innovatieve oplossingen, zo werkt het Hoogheemraadschap van Delfland al samen met een slibverwerkend bedrijf aan geurloze transporten van vervuild slib. Aangezien de gedeputeerde al structureel overleg voert met SNB vragen we in een motie ook deze problematiek met hen te bespreken en na te denken over mogelijke oplossingen.

Vz, verder is de aanpak van leegstand in onze provincie een van de bestuursopdrachten. Hoewel het op zich terecht binnen de ruimtelijke provinciale kerntaak past om aandacht te hebben voor het probleem van leegstaande winkelpanden, kantoren, boerderijen, erfgoed en bedrijventerreinen en hier efficiënt op het ruimtelijk gebruik te sturen, is het nadrukkelijk géén oplossing van dit probleem door deze panden te gebruiken voor het huisvesten van asielzoekers of statushouders. Het op die manier faciliteren van de asielinvasie zorgt voor grotere problemen dan alleen leegstand en is ook géén provinciale kerntaak. We dienen daarom een motie in om géén leegstaande panden in te zetten voor de huisvesting van asielzoekers of statushouders.

Vz, in dit kader is ook de bestuursopdracht om te investeren in ‘sociale veerkracht’ meer dan zorgwekkend. Wat uw college noemt het ten aanzien van de instroom van vluchtelingen “doen van een toenemend beroep op het vermogen van de samenleving om om te gaan met veranderingen” is niet het versterken van sociale veerkracht, maar het uitoefenen van sociale druk op andersdenkende burgers. Hoe kan dit college nog over ‘sociale veerkracht’ spreken als het tegelijkertijd met de zogenaamde ‘Brabantse aanpak’ gemeenten wil verplichten om asielzoekers op te vangen? Welke zeggenschap hebben burgers dan nog? Hoe sociaal is het ten opzichte van de Brabantse burgers om asieleisers voorrang te geven bij toewijzing van huurwoningen en zelfs nieuwe huizen voor hen te bouwen, terwijl anderen jarenlang op een wachtlijst staan of überhaupt niet meer voor een sociale huurwoning in aanmerking komen omdat ze misschien nipt boven de aangescherpte inkomensnorm zitten? Werkt u niet juist zélf de door u gevreesde maatschappelijke tweedeling in de hand met uw dwingelandij van de ‘Brabantse aanpak’? De PVV zegt daarom duidelijk: geef Brabant terug aan ónze Brabantse burgers. Wij dienen een motie in om ónze burgers zeggenschap terug te geven door hen bij komst van asielopvang of een AZC altijd éérst te consulteren middels een referendum.

Vz, het is klip en klaar dat de PVV kiest voor minder asieleisers, méér leefbaarheid en méér veiligheid. Wij en onze burgers willen bij sociale veerkracht uw nietszeggende newspeak over het integraal werken vanuit cross-overs helemaal niet horen. Niemand zit te wachten op zulke onbegrijpelijke epistels uit de koker van uw adviesraad BrabantKennis. Laat die club wat nuttigs doen voor de burger of stop er mee. Op het gebied van leefbaarheid zijn er immers genoeg echt nuttige dingen te doen, zoals méér veiligheid. Meer veiligheid door bijvoorbeeld de Taskforce aanpak georganiseerde criminaliteit te continueren en effectief in te zetten, door te bemiddelen voor méér zendtijd voor Bureau Brabant en camerabeelden van overvallen in onze bussen ook direct te publiceren online en op social media. Maar ook door toezichthouders in te zetten op de bussen. De recente golf van overvallen op buschauffeurs maakt dit noodzakelijk. Hiertoe dienen we een motie in.

Vz, meer leefbaarheid is ook meer aandacht voor onze veteranen. Zij hebben niet alleen onze vrede en veiligheid bevochten, maar zetten zich ook als vrijwilligers in op erfgoedcomplex Fort Isabella in Vught. Tien jaar lang is op deze voormalige kazerne ruimte geboden aan asielopvang, maar voor onze veteranen is er nu geen plaats meer. Nu de provincie het herontwikkelingsproject voor dit erfgoedcomplex een subsidie verleent van 50.000 euro, verwachten wij ook een inspanning van dit college om de veteranen definitief te huisvesten op dit toepasselijke militair-historische terrein en wij dienen hiertoe een motie in.

Vz, een ander belangrijk punt wat de PVV richting de meerjarenbegroting wil meegeven is om te stoppen met de structureel geldverslindende aanleg van nepnatuur voor de provinciale ecologische hoofdstructuur. Dit moet dringend heroverwogen worden, de onderhouds- en beheerkosten zullen in de toekomst torenhoog oplopen en blijven drukken op de begroting. Daar komt nog bij dat in prachtige bestaande natuurgebieden een nepwildernis moet gecreëerd: zo is in maart een gedeelte van de Maashorst afgesloten voor recreanten om daar de wisent en de tauros uit te zetten. Een gevaar voor recreanten, wiens belastinggeld wél rijkelijk wordt ingezet voor deze hobbydierentuin van een SP-gedeputeerde. Op die manier laat hij zijn Brabantse Big Five toch nog tot stand komen, terwijl er een zeer duidelijke motie was aangenomen om daar op geen enkele manier medewerking aan te verlenen, Kan de gedeputeerde aantonen dat de 11 miljoen euro provinciale subsidie aan het Maashorstproject conform de motie M11 niet is besteed aan de introductie van de wisent als een van zijn Big Five? Wat de PVV betreft worden in de komende begroting de Essentmiddelen uit het Groenontwikkelfonds veel nuttiger besteed, met name aan noodzakelijk asfalt.

Vz, wat asfalt betreft: Kabinet Rutte 2 van VVD en PvdA bezuinigde bij aantreden 6,4 miljard euro op infrastructuur, hetgeen ons de aanpak van de A67 kostte en die van de A58 liet vertragen. De verkiezingen zijn in zicht en kennelijk is er ergens een potje gevonden met nog wat miljarden die niet in Griekenland of een nadere bodemloze put waren beland: de PVV moedigt het college middels een motie aan de buit voor Brabant binnen te halen. Als altijd doen wij graag voorstellen over projecten, en gezien de haast denkt de PVV dat we moeten prioriteren op bijvoorbeeld Hooipolder, Eindhoven en de A2 tussen Den Bosch en Deil. VVD-Gedeputeerde Van der Maat presenteert zijn plan voor Hooipolder nu aan de minister als een veel goedkoper alternatief met “nagenoeg hetzelfde effect”. In plaats van een volledig klaverblad blijven er echter verkeerslichten staan en het aanpakken van sluipverkeer is slechts het formaliseren van een sluiproute. Dat is slechts het vooruitschuiven van kosten, want Hooipolder zal zo ook in de toekomst een knelpunt blijven.

Voor de Ruit, hoe noodzakelijk ook, is nu geen meerderheid te vinden, maar het mag duidelijk zijn dat dit project onmiddellijk na de komende Statenverkiezingen weer uit de kast gehaald wordt! Wij zullen de VVD-kiezer fijntjes wijzen op het laten vallen van de Ruit en op het totale gebrek aan infrastructurele ambitie in deze periode. Met “zwaar inzetten op smart mobility” en het “integraal kijken naar mobiliteitsvraagstukken” zoals deze VVD-gedeputeerde het noemt ga je het niet redden. Daarom vragen we steun voor onze motie bij deze perspectiefnota om de weggebruikers meer perspectief te bieden dan alleen het vooruitzicht op nog meer en nog langere files!

De N65, ook daar hebben we een motie voor. Als we kijken wat er voor 80 miljoen is gepresteerd op de N261 tussen Tilburg en Waalwijk, dan kunnen wij ons voorstellen dat er uit de te begroten 106 miljoen euro veel meer te halen is. Vandaar de "plus pakket motie" hieromtrent.

Vz, dan over naar Energie en klimaat.

Ingenieur Kees le Pair, de Technische Universiteit Delft promoveerde hem tot eredoctor in alle daar bloeiende wetenschappen, noemde Henk Kamps' suggesties in het Energierapport deze week "misdadig krankzinnig". Treffender woorden kunnen wij niet vinden.

Staatssecretaris Dijksma bevestigde Le Pairs' bevindingen in een kamerbrief van 9 april aangaande het Urgendavonnis, waarin staat dat alle extra "Urgenda maatregelen" 45/miljoenste van een graad opleveren tot het jaar 2100. Niets dus. Het is een waanzinnige volksverlakkerij, waarbij simpele, toetsbare feiten volstrekt genegeerd worden.

Het klimaateffect van die peperduur draaiende onzin, genaamd windturbines, die nu ook bij Oirschot het landschap schofferen, was nihil, is nihil en zal altijd nihil blijven. Zonnepaneeltjes, hoe aaibaar ook: het zet 0,0 zoden aan de dijk, of liever: al die energieakkoordflauwekul gaat vele honderden miljarden kosten, terwijl het minder dan 2/1000e van een graad dempt. Waarbij zelfs dat -zolang het nog duurt- om zeep wordt geholpen door het opstoken van Amerikaanse ecosystemen, biomassa gemaakt van oerbossen, in de Amercentrale..: misdadig en krankzinnig.

Met kennis van deze feiten, waarom wil ons provinciebestuur die klimaatkolder dan nog eens versterkt doorzetten? Een motie derhalve om het kapitaalvernietigende energie- en klimaatbeleid te heroverwegen en het klimaatargument niet meer te gebruiken: dat is regelrechte volksverlakkerij.

Voorzitter, tot slot. Wat heeft onze Brabantse burger aan een perspectiefnota met een gebrek aan perspectief op voldoende goede wegen, inspraakmogelijkheden en een leefbaar en veilig woon- en vestigingsklimaat? Het perspectief van 'Beweging in Brabant' is vooral de beweging van duizenden asieleisers naar Brabant, aan wie hier ongevraagd onderdak wordt geboden en van ongekozen bestuurders, met één kenmerkende beweging: met de rug naar de burger gaan staan.

Als PVV willen we daarom bij de komende begroting maar één perspectief zien: het perspectief voor onze Brabantse burger en het bewegen naar onze Brabantse burger.

Vz, tot zover.