De PVV-fractie is geschokt door het nieuws dat de gemeente Moerdijk haar eigen dorp Moerdijk, met zo’n 1100 inwoners, wil laten verdwijnen ten gunste van uitbreiding van de haven en de energietransitie. Inwoners spreken van een "slachthuis", huilen tijdens de bijeenkomst en voelen zich overvallen door dit schokkende nieuws. De PVV is helder: Moerdijk mag niet op het offerblok!
Uit een recent artikel op de website van het project Noord-Zuid Limburg[1] blijkt dat de Vlaamse overheid definitief plannen heeft vastgesteld voor de infrastructurele aanpak van de N74 (Het project Noord-Zuid Limburg Fase 1). Dit betekent onder andere een ondertunneling bij Houthalen-Helchteren, waarvan de voorbereidingswerkzaamheden al zijn gestart. Dit versterkt ook het internationale verkeer over de aansluitende N69. Desgevraagd gaf gedeputeerde Smeulders bij de begrotingsbehandeling op 7 november jl. aan niet op de hoogte te zijn van de definitieve vaststelling van voornoemde plannen door de Vlaamse overheid. Daarnaast liggen de plannen nog steeds op tafel voor de aansluitende N71, de omleiding om Neerpelt, die eveneens extra verkeersdruk op de N69 kan veroorzaken.[2]
In de beantwoording van onze eerdere vragen van 27 augustus 2025[3] gaven Gedeputeerde Staten aan dat er “geen aanleiding is” om de N69 te verbreden of aan te passen, en dat de provincie geen plannen heeft voor extra maatregelen aan het zuidelijke deel bij De Barrier. De ontwikkelingen aan Vlaamse zijde roepen echter de vraag op of dit standpunt nog houdbaar is, gezien de verwachte verkeersgroei en de toenemende drukte in Valkenswaard, Borkel en Schaft.
Naar aanleiding van het bericht op Omroep Brabant[1] over de zonnetempel 'Lux et Terra' op het gelijknamige landgoed te Lierop, waar een beeldend kunstenaar al 50 jaar (zonder subsidie) in harmonie met de natuur een zonnetempel bouwt met hergebruik van cultuurhistorische materialen, heeft de PVV-fractie de volgende vragen.