Statenvragen PVV Noord-Brabant Privacyschending automobilisten is beerput!

‘s-Hertogenbosch, 15 oktober 2014

 

Schriftelijke vragen van de Partij voor de Vrijheid Noord-Brabant aan het college van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 43 van het Reglement van Orde.

 

Betreft: Privacy weggebruikers in het kader van “Spitsmijden”

 

Geacht college,

Naar aanleiding van de commotie rondom het doorspelen van gegevens van persoonlijke informatie van vele duizenden automobilisten aan hun leasemaatschappij1 heeft de PVV-fractie de volgende vragen:

1             Ook in Noord-Brabant zijn er proeven (geweest) met spitsmijden2 en worden zelfs automobilisten benaderd!3 Op welke wijze en door wie of welke instantie wordt (en indien in het verleden afwijkend: werd) uitgezocht, wie voor welke regeling in aanmerking komt, hoelang worden (de onderliggende) data bewaard en wie heeft de bevoegdheid om deze data in te zien?

2             Zijn er marktpartijen bij de Brabantse spitsmijden-campagnes betrokken en zo ja, kregen of krijgen zij toegang tot persoonsgegevens en / of verkeersdata waaruit rijgedrag van individuele burgers is na te trekken? Kan de belastingdienst deze gegevens ook inzien?

3             Zijn er in het verleden op enigerlei wijze onder beheer van de provincie Noord-Brabant verzamelde verkeersdata met kentekengegevens verstrekt aan derden? Zo ja, wanneer, aan wie en waarom?

 

Vriendelijke groet,

Namens de PVV-fractie Noord-Brabant

Harry van den Berg

(1)

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/rijkswaterstaat-schendt-privacy-duizenden-leaserijders en

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mansveld-diep-door-het-stof-om-leasegegevens

(2)

http://www.brabant.nl/resultaten/verkeer-en-vervoer/spitsmijden-helft-minder-ritten-in-spits.aspx

(3) http://www.sre.nl/publicaties/persberichten/gezocht-deelnemers-voor-slimme-rijadviezen-apps-op-de-a67 

 

DEELNEMERS GEZOCHT

Om te bepalen of de in-car apps een positief effect op de doorstroming van de A67 hebben, is een groot aantal deelnemers nodig die de apps willen uitproberen. In mei 2014 hebben camera’s tijdens een verkeersonderzoek gedurende twee weken kenteken, passagetijdstip en locatie van het passerende verkeer geregistreerd. Deze registratie is gebruikt om weggebruikers die vaak op de A67 rijden uit te nodigen om deel te nemen aan het project. Deze weggebruikers hebben in september 2014 ieder een brief van één van de drie marktpartijen ontvangen met een uitnodiging om zich aan te melden en de app gratis te downloaden. Maar ook weggebruikers die geen brief hebben ontvangen en vaak op de A67 rijden zijn van harte uitgenodigd om een van de drie apps (Blikr, Smoover of ZOOF) gratis te downloaden en mee te doen.