Geacht college,
1. Bent u bekend met het nieuwsartikel van het Brabants Dagblad over de ernstige ongevallen op de Beerseweg[1]?
2. Bent u het met ons en de omwonenden eens dat sinds de reconstructie de N395 niet veiliger is geworden, zo nee waarom niet?
3. De N395, de provinciale weg tussen Diessen en Middelbeers is eind 2022 opgeleverd en zou volgens u een stuk veiliger zijn geworden, desondanks zijn er de afgelopen jaren vele ernstige ongevallen gebeurd met soms dodelijke afloop. Deze zorgwekkende cijfers zijn bij de provincie bekend maar hebben nog niet geresulteerd in maatregelen en toezeggingen. Waarom niet?
Voorzitter,
Over de TAM zelf kan ik kort zijn: met name dat de zonneladder nu wordt aangescherpt is wat de PVV fractie betreft uitstekend. Maar over de uitvoering daarvan hebben we nog wel enige kritiekpunten.
Uitgangspunt van de huidige zonneladder is dat landbouwgrond pas de laatst mogelijke beschikbare locatie is voor zonnepanelen. In de praktijk zien we nu echter dat bij een project als Heidebos van Sunvest op de Hooghei in Berlicum dat de gemeente Sint Michielsgestel wel erg makkelijk zonnepanelen toestaat op landbouwgrond. Ze schuiven feitelijk de zonneladder aan de kant door te stellen dat het geschatte potentieel aan zonnepanelen op bedrijfsdaken in 2030 wellicht toch niet realistisch is én omdat ze nu eenmaal voor 1 januari 2025 voor de RES-opgave de omgevingsvergunningen voor zonneparken verleend moeten hebben. Verder stelt de gemeente dat er voor bijvoorbeeld restgronden geen aanvragen zijn ingediend, en daarom zou landbouwgrond noodzakelijk zijn.
Voorzitter,
deze slotnota voorziet in meer dan een kwart miljard aan mutaties in de provinciale begroting.
Bijna 100 miljoen voor 2024, de rest meerjarig. En in de bijlage die het college heeft aangeleverd zijn alle mutaties van zowel de slotwijziging 2024 als de 1e begrotingswijziging 2025 op één hoop geveegd. Daar is dan ook geen touw aan vast te knopen.
Voorzitter, we hebben het al eerder benoemd. Dit college lijkt op geen enkele manier te motiveren om de systematiek Sturen met Kaders te respecteren.