Voorzitter,
Dit voorbereidingsbesluit grootschalige logistiek had beter een voorgekookt besluit kunnen heten. Reeds lang van tevoren aangekondigd en afgestemd op “ontwikkeldagen” met vastlegging van regionale afspraken. Voor iedereen was dit besluit voorzienbaar en kon hier dus ruimschoots op anticiperen. Dus welk risico wordt er nog eigenlijk afgewend met dit voorbereidingsbesluit, wat – zoals ook aangegeven in de themavergadering – “too little, too late is”?
Geacht college,
Eind vorig jaar heeft de voorzitter van de Veiligheidsregio Brabant-Noord(VRBN), Jack Mikkers, het regioplan voor de Asiel- en Oekraïne-opvang en huisvesting vergunninghouders[1] aangeboden aan de Provincie Noord-Brabant.
De PVV Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen:
Deze voorgestelde wijzigingen hangen samen met het vorig jaar vastgestelde nieuwe grondbeleid. In dat grondbeleid is het voor GS makkelijker gemaakt om grond te verwerven van onze boeren, vanwege de stikstofgekte of voor nieuwe nepnatuur in het NNB. Verwerven, desnoods via onteigening. Het voorliggende voorstel moet ook die doelen verder faciliteren, daar werken we als PVV niet aan mee, we houden het boerenland bij onze boeren.
Ook biedt dit voorstel mogelijkheden voor geld dat “gereserveerd is voor het financieren van onrendabele toppen (voorcalculatorische verliezen) en onevenredige risico’s bij stedelijke transformatie, te weten een budget van 10 miljoen euro, intussen helemaal verplicht/besteed is. Daarbij houden we ook rekening met een bedrag van 4 miljoen dat voor Eindhoven XL gereserveerd is” en wordt er gesteld: “Overigens kunnen GS in individuele gevallen ook voor stedelijke transformaties een beroep doen op de risicoreserve van het ontwikkelbedrijf”.