De PVV heeft met verbazing kennis genomen van de plannen van de provincie om de maximumsnelheid op de nieuwe N279 tussen Den Bosch en Veghel te verlagen naar 80 kilometer per uur.
“Er wordt nagenoeg het asfalt voor een snelweg neergelegd, dat berekend is op 100 kmh en waar zelfs 120 kmh eigenlijk geen probleem is. De automobilist dan vragen om 80 te gaan pruttelen om een reden (met name overlast door vrachtverkeer dat de N279 verkiest boven de A2 richting Venlo) die nog vele jaren helemaal niet van toepassing is, is te gek voor woorden.”
“Vrachtwagens ga je er niet mee weren, omdat die toch al niet harder dan 80 mogen. Stel dan een transitverbod voor vrachtwagens A2 – A67 via de N279 in, in plaats van de automobilist na aanleg van bevrijdend en veilig asfalt te treiteren met onrealistisch lage maximumsnelheden”, aldus Harry van den Berg van de Brabantse PVV-fractie.
Harry van den Berg
Woordvoerder mobiliteit PVV Noord Brabant
Een veel gehoorde klacht: alle winkelstraten lijken op elkaar. Hiermee wordt vaak de hoofdwinkelstraat bedoeld, die in veel plaatsen vrijwel volledig in handen is van grote ketens. Zelfstandige winkeliers kunnen de hoge huurprijzen niet meer opbrengen en stoppen of verhuizen naar aanloopstraten of buitenwijken.
Dat hoeft niet direct erg te zijn, de consument kan kiezen uit ofwel massa-aanbod in het centrum, ofwel een mix van ketens en kleine speciaalzaken daar buiten. Het probleem op dit moment is dat ook buiten de stadscentra de kleine zelfstandige winkelier uit het straatbeeld verdwijnt.
Wat is er dan gebeurd met de kleine specialist, waar je nog geholpen wordt met grote vakkennis? Die specialist staat in Nederland vaak 50 tot 80 uur per week te werken tegen een loon dat steeds vaker onder bijstandsniveau ligt. Uit liefde voor zijn of haar vak neemt men dat vaak ook nog voor lief, maar op een gegeven moment is het geld op, de moed in de schoenen gezakt en moet de winkel dicht.