Volgens Eindhovens Dagblad van 24 september 2015 [1] zou de provincie niet de vijand zijn die kleine gemeenten zo snel mogelijk tot een herindeling wil bewegen, aldus gedeputeerde Spierings. Volgens het artikel krijgen de gemeentes in het gezamenlijke overleg dat plaatsvond ruimte voor eigen ideeën en experimenten.

Dat leidt tot de volgende vragen:

1. In juni 2015 stelde de PVV Noord-Brabant vragen over het feit dat het college voor de gemeentes van Land van Heusden en Altena koste wat kost een bestuurlijke fusie lijkt door te duwen, de gemeentes opjaagt door snel een plan voor bestuurlijke fusie te 'eisen', en er niet voor schroomt daar behoorlijk wat druk bij uit te oefenen. Zo antwoordde het college op vragen van de PVV dat een bestuurlijke fusie in Land van Altena per 1 januari 2019 het uitgangspunt blijft, ook als gemeenteraden het niet zien zitten, en dat het college desnoods bereid is gebruik te maken van bevoegdheden uit de Wet arhi [2], oftewel een fusie op te leggen. En nu opeens is er in het geval van Geldrop-Mierlo, Nuenen, en Son en Breugel, waarbij gedeputeerde Spierings het doet voorkomen alsof de provincie de bescheidenheid zelve is en geen haast lijkt te hebben als het gaat om herindelingen. Is het college net als de PVV van mening dat er sprake is van inconsistente stellingname van GS? Zo nee, waarom niet? Spreekt GS zich niet volledig tegen? Ze nee, waarom niet?

2.Kan het college uitleggen in welk opzicht deze twee casussen van elkaar verschillen dat het hanteren van een volstrekt andere handelwijze, visie en interbestuurlijke bejegening door het college zou rechtvaardigen?

3.Is het college net als de PVV van mening dat het college zich in het dossier gemeentelijke herindelingen met dit soort handelwijzen tot een volstrekt onbetrouwbare bestuurlijke partner heeft gemaakt? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Patricia van der Kammen

 


[1] http://www.anp360.nl/nieuws/article/15277739?h=72f85ad0f7785422ee0dda5b6c0809f0

[2] http://www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/nieuws/statenvragen/1293-persbericht-en-statenvragen-pvv-brabant-geen-slikken-of-stikken-bij-gemeentelijke-herindelingen

 

Beantwoording: pdfDraaiende_gedeputeerde_bij_herindelingen_gemeenten_beantwoording_dd_13-10-2015.pdf 

De Statenfractie PVV Noord-Brabant wil dat het provinciebestuur zich verzet tegen de vestiging van aanmeldcentra voor asielzoekers in Budel en Gilze-Rijen.

“Deze asielzoekers zijn al diverse veilige landen gepasseerd voordat zij in Nederland arriveren. Zulke zogenaamde vluchtelingen zijn wat de PVV betreft niet welkom in Brabant of in de rest van Nederland, ze moeten worden opgevangen in de eigen regio. Onze grenzen moeten worden gesloten voor hen!!”, aldus PVV Noord-Brabant fractievoorzitter Van Hattem.

In Statenvragen vraagt de PVV aan Gedeputeerde Staten welke effecten te verwachten zijn voor de leefbaarheid, het vestigingsklimaat en de sociale veiligheid door de komst van deze aanmeldcentra. Daarbij roept de PVV het provinciebestuur op om bij de staatssecretaris duidelijk te maken dat de aanmeldcentra in Brabant ongewenst zijn.

Read More

Geacht college,


Volgens Brabants Dagblad van 23 juli 2015 hebben slechts 6 Brabantse gemeenten gehoor gegeven aan de opdracht van de provincie om vóór 1 juli 2015 een toekomstvisie in te sturen met daarin antwoord op de vraag of zij zelfstandig willen blijven. De overigen hebben uitstel gevraagd, een oud rapport ingeleverd, of helemaal niet gereageerd.[1]

Volgens de krant 'hoeven de nalatige gemeenten niet bang te zijn voor een tik op de vingers, zo blijkt uit een reactie van de provincie'.

Dat leidt tot de volgende vragen:

1. Volgens het college hoeven de nalatige gemeenten niet bang te zijn voor een tik op de vingers. Is het college net als de PVV van mening dat het college een brevet van bestuurlijk onvermogen afgeeft met deze slappe reactie?

2. Is het college in het algemeen bereid om te handhaven als zij opdrachten uitvaardigt? Waarom worden er in dit geval geen consequenties aan verbonden?

3. Is het college net als de PVV van mening dat de slappe reactie van het college een klap in het gezicht is van de gemeentes die wél gehoor hebben gegegeven aan de opdracht van de provincie?

4. Is het college net als de PVV van mening dat de reacties in de gemeente Nuenen van 5 augustus 2015 (Eindhovens Dagblad[2]) al een voorbeeld is van terechte onvrede bij gemeentes over de houding van de provincie?

5. Gezien zij zich graag op die wijze portretteert, beschouwt de provincie zichzelf nog steeds als een excellente netwerkorganisatie met een uniek verbindend vermogen, nu een groot deel van de directe samenwerkingspartners -nota bene partners met wie een toezichtsrelatie bestaat- niet eens op een verzoek reageert?

6. Worden betreffende gemeenten die geen gehoor hebben gegeven aan de opdracht van het college nog wél uitgenodigd voor de nieuwjaarsreceptie en andere netwerkfeestjes? Zo ja, waarom?

7. Is het college net als de PVV van mening dat de lage respons op de opdracht van de provincie sowieso een glashelder signaal is dat het project herindelen nu al faliekant mislukt is? Zo nee, hoe duidt het college de lage respons dan?

8. Is het college bereid haar planning rondom de herindelingen te laten varen en gemeentes ruimte en vrijheid te geven om via zelfgekozen routes en tijdpaden herindeling, fusies en/of samenwerkingsverbanden aan te gaan? Zo nee, waarom is het college niet bereid de leiband los te laten en de gemeentes hun vrijheid terug te geven?

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

P. van der Kammen


[1] http://www.bd.nl/regio/brabant/brabantse-gemeenten-slaan-opdracht-provincie-in-de-wind-1.5103698

[2] http://www.ed.nl/regio/geldrop-e-o/nuenen/w70-nuenen-kan-prima-samenwerken-in-toekomst-met-enkele-buurgemeenten-1.5129813?ref=regio_geldrop-e-o_nuenen-category_header

 

Beantwoording: pdfNalatige_gemeenten_toekomstvisie_beantwoording_dd_25-08-2015.pdf