Motie Windmolens en Biomassa

Provinciale Staten, in vergadering bijeen op 3 en 4 juli 2014

constaterende dat

- windmolens volgens het CPB op Europese schaal gezien door het emissiehandelssysteem géén enkele CO2-reductie oplevert. (1)

- volgens hetzelfde CPB het plaatsen van windmolens in Noord-Brabant "zinloos" is (uitspraak Annemarie Verrips, CPB, tijdens congres NLVOW, juni 2014)

- het CPB niet anders concluderen kan dan dat windenergie geen noemenswaardige verbetering van de luchtkwaliteit geeft

- biomassa volgens de laatste Amerikaanse onderzoeken, met data van 88 daar gevestigde biomassacentrales aangeven dat biomassa tenminste 800% vervuilender is dan gas en op vele fronten veel vuiler is dan kolenstook.(2)

- volgens hetzelfde rapport de CO2-uitstoot van biomassa de helft hoger is dan die van kolen

overwegende dat

- alle kosten meegerekend op landelijk niveau, inclusief de wind op zee, de kostprijs van een ton ontweken CO2 uitstoot met windenergie boven de 500 euro uitkomt (3)

- de rechten vervolgens veelal worden opgekocht door buitenlandse partijen tegen een koers van rond de 5 euro, waarmee vervolgens zeer vervuilende bruinkool verstookt kan worden (3)

- windmolens (nog) geen betaalbaar alternatief voor andere energievormen ten aanzien van verwarming of vervoer kunnen zijn en daarmee ook geen alternatief voor gas (4)

- windmolens derhalve slechts staan te draaien voor Europese afspraken, de portemonnee van de eigenaren en grondbezitters met enorme koopkrachtgevolgen voor de Nederlandse gezinnen, met mogelijk economische ontwrichting tot gevolg (3)

- tot bijna 200 meter hoge windmolens het landschap in zeer ernstige mate aantasten en met laag-frequent geluid, slagschaduw en geluidsoverlast de gezondheid van mens en dier schade toebrengt (5)

- warmte-kracht-koppeling uit het Energieakkoord duurzame groei is gehaald, terwijl dit systeem bij uitstek duurzaam is en bovendien per energie-eenheid een fractie kost van hetgeen windmolens moeten kosten (6)

- het Energieakkoord duurzame groei is geaccordeerd door veelal zakelijk belanghebbende partijen (7), op basis van foutieve aannames, waarbij de kosten van bijvoorbeeld windenergie volgens deskundigen een factor 10 tot 20 te laag zijn ingeschat (3)

- biomassa slechts op papier schoon is, maar in werkelijkheid voor het overgrote deel een verbranding van Amerikaans natuurbos betreft, die bovendien zeer vervuilend is (2)

- niemand zit te wachten op nóg vuilere energie dan met kolen gestookte

- zowel windenergie als biomassa financieel nooit subsidievrij zullen worden in een markt met een overvloed aan fossiele brandstoffen, daarmee verre van duurzaam zijn

roept het college op

- in overleg te treden met het Rijk en de Ipo, de toezeggingen omtrent het faciliteren van mogelijkheden tot het plaatsen van windmolens in te trekken totdat duidelijk is wat de werkelijke kosten, milieu- en klimaateffecten zijn en het nut van het plaatsen van windmolens voor het klimaat, milieu en energievoorziening aangetoond kan worden

- onderzoek te doen naar de daadwerkelijke ontwikkeling van de luchtkwaliteit in de directe omgeving van de Brabantse biomassacentrales

- in overleg treden met het Rijk om duurzame doelstellingen op andere wijze, zoals via warmte-kracht-koppeling en energiebesparing te kunnen realiseren

en gaat over tot de orde van de dag

PVV

Harry van den Berg

(1) http://nlvow.nl/wp-content/uploads/2014/06/Persbericht-NLVOW-Windenergie-wie-betaalt-de-rekening.pdf
(2) http://www.notechmagazine.com/2014/04/how-biomass-energy-has-become-the-new-coal.html
(3) zie onder
(4) http://duurzaam-actueel.nl/co2-energieprofessor-maak-groen-gas-van-wind/
(5) http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Wetenschappelijk/Rapporten/2014/januari/Windturbines_invloed_op_de_beleving_en_gezondheid_van_omwonenden_GGD_Informatieblad_medische_milieukunde_Update_2013
(6) http://www.cogen.nl/fileadmin/cogen_nl_userfiles/Energiebeleid/VC_EZ__TK_reactie_SER_EA_10_9_2013.pdf

(7) Aedes, ANWB, Bouwend Nederland, Bovag, CNV, De Groene Zaak, De Natuur- en Milieufederaties, Deltalinqs, Duurzame Energiekoepel, e-Decentraal, Energie Nederland, EVO, Fietsersbond, FME-CWM, FNV, Formule E-team, Greenpeace, IPO, Klimaatverbond, LTO Nederland, Metaaluni, MHP, Milieudefensie, MKB Nederland, Natuur & Milieu, Nederland ICT, Nederland krijgt Nieuwe Energie, Netbeheer Nederland, NS, NVB, Pensioenfederatie, RAI Vereniging, Rijksoverheid, Stichting Zero Emissie Busvervoer, Transport & Logistiek Nederland, UNETO-VNI, Vastgoed Belang, VEMW, Verbond van Verzekeraars, VNA, VNCI, VNG, VNO-NCW, VNPI, Wereldnatuurfonds, Woonbond.

Motie Natuurvlees Runderen

Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op vrijdag 4 juli 2014, behandelend Statenvoorstel 47/14 Voorjaarsnota 2014,

Constaterende dat:

  • Natuurgebieden in Brabant in het belang van natuurbehoud gebruik maken van runderen die de gebieden begrazen;
  • Runderrassen als de Schotse Hooglander of de recentelijk geïntroduceerde Tauros niet commercieel als vleesrund te exploiteren zijn;
  • Er rassen zijn die wel zorg kunnen dragen voor het behoud van natuur en tevens door vleesveehouders commercieel geëxploiteerd kunnen worden;
  • Dergelijke rassen, bijvoorbeeld Herefords, in het kader van de betaalbaarheid van het natuurbeheer te prefereren zijn boven rassen die niet als vleesrund exploitabel zijn en tevens geld kosten bij het in stand houden van hun taak als grazers;

Overwegende dat:

Dragen GS op:

  • Het mogelijk te maken dat vleesveehouders hun runderen, voor zover zij geschikt zijn om door middel van begrazing zorg te kunnen dragen voor natuurbehoud, op Brabantse natuurgebieden laten grazen.

en gaan over tot de orde van de dag,

PVV Noord-Brabant

Alexander van Hattem

Motie Ontschotten Natuurbeleid

Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op vrijdag 4 juli 2014, behandelend Statenvoorstel 47/14 Voorjaarsnota 2014,

Constaterende dat:

  • Het Brabants natuurbeleid op het moment binnen BrUG is verdeeld in vier pijlers, te weten Robuust natuurnetwerk, Biodiversiteit Brabantbreed, Karakteristiek landschap en Verankerd in de samenleving;

Overwegende dat:

  • Deze verkokering van het Brabants natuurbeleid getuigt van onnodig bureaucratisch denken en een integrale benadering in de weg staat;
  • Het dus efficiënter is om het natuurbeleid te ontschotten;

Dragen GS op:

  • De financiering van het natuurbeleid niet langer onder te verdelen in vier pijlers;

en gaan over tot de orde van de dag,

PVV Noord-Brabant

Alexander van Hattem