Deze voorgestelde wijzigingen hangen samen met het vorig jaar vastgestelde nieuwe grondbeleid. In dat grondbeleid is het voor GS makkelijker gemaakt om grond te verwerven van onze boeren, vanwege de stikstofgekte of voor nieuwe nepnatuur in het NNB. Verwerven, desnoods via onteigening. Het voorliggende voorstel moet ook die doelen verder faciliteren, daar werken we als PVV niet aan mee, we houden het boerenland bij onze boeren.
Ook biedt dit voorstel mogelijkheden voor geld dat “gereserveerd is voor het financieren van onrendabele toppen (voorcalculatorische verliezen) en onevenredige risico’s bij stedelijke transformatie, te weten een budget van 10 miljoen euro, intussen helemaal verplicht/besteed is. Daarbij houden we ook rekening met een bedrag van 4 miljoen dat voor Eindhoven XL gereserveerd is” en wordt er gesteld: “Overigens kunnen GS in individuele gevallen ook voor stedelijke transformaties een beroep doen op de risicoreserve van het ontwikkelbedrijf”.
Vz, veel dank aan de indieners.
Het door de ambtelijke organisatie uitgewerkte voorbeeld van Eindhoven Airport maakt duidelijk hoe de rollenparagraaf op een eenvoudige en overzichtelijke manier in een Statenvoorstel kan worden opgenomen. Dat is nuttig en zeker niet onnodig bureaucratisch.
Integendeel, het is ook voor de ambtelijke organisatie en het provinciebestuur bijzonder praktisch om zo in één oogopslag duidelijkheid te krijgen en op langere termijn te houden, voor wie na enige tijd zo’n dossier weer moet raadplegen.
Voorzitter,
De provincie en de gemeente Eindhoven willen, lekker gemaakt door de met belastinggeld strooiende minister Hugo de Jonge, de Eindhovense Fellenoord ombouwen tot het prestigeproject Internationale KnoopXL. Zulke binnenstedelijke projecten zijn eigenlijk helemaal geen provinciale kerntaak, maar daar trekt dit college zich niks van aan. Ze willen immers niet het risico lopen om vanaf Internationale KnoopXL hun internationale trein te missen naar een duurzame geglobaliseerde deugutopie.