Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op vrijdag 13 november 2015,

Constaterende dat:

  • er inkomende en uitgaande provinciale (handels-)missies plaatsvinden
  • missies variëren in aard, doel of samenstelling
  • informatie van missies weliswaar openbaar gemaakt wordt, maar versnipperd over websites van provincie, initiatiefnemers, etc. vindbaar en niet centraal beschikbaar zijn via brabant.nl
  • de berichtgeving niet (vooraf) plaatsvindt via de website brabant.nl, maar veelal achteraf via persberichten of nieuwsbrieven
  • er afgelopen jaar meerdere WOB-verzoeken door kranten zijn ingediend met betrekking tot dit onderwerp

Overwegende dat:

  • in antwoord op technische vragen bij de begroting is geschreven: ‘’Daarnaast is het een goede suggestie om op reguliere basis informatie over missies op de website brabant.nl te plaatsen, zoals resultaten.’’

Verzoeken GS om:

en gaan over tot de orde van de dag,

PVV Noord-Brabant

Joyce Kardol

Voorzitter, voor Provinciale Staten is informatie essentieel om haar controlerende rol zorgvuldig te kunnen uitoefenen. Over voorliggende Statenvoorstel was echter nog wat ophef over de verschillende gradaties van openbaarheid en vertrouwelijkheidén omdat dit college niet actief alle informatie had beschikbaar gesteld aan de Provinciale Staten.

Voorzitter, er zijn verschillende gradaties van openbaarheid en vertrouwelijkheid en schijnbaar zijn deze statussen nog niet helemaal duidelijk bij deze gedeputeerde. Tenminste anders zou mogen worden verwacht dat dit wel eerder zou worden gecommuniceerd naar de Statenleden. Voorliggende stukken waren deels vertrouwelijk, echter later veranderde dit in niet-vertrouwelijk en niet-openbaar. Dit is een tegenstelling en is net zoiets als de stukken zijn vertrouwelijk en openbaar. Voorzitter, wat betekent de huidige vage classificatie niet-vertrouwelijk en niet-openbaar?

Read More

Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op 13 november 2015, ter bespreking van: Statenvoorstel 64/15 Beleidskader erfgoed 2016-2020.

Overwegende

-       dat de toevoeging van het Nexus Instituut in het Overzicht basisinfrastructuur erfgoed niet goed ingekaderd en beargumenteerd is;

-       dat het Nexus Instituut redelijkerwijs niet onder de gehanteerde definitie van immaterieel erfgoed valt;

Besluiten:

1. Bij Ontwerpbesluit 64/15B de volgende tekst toe te voegen:

“3. In het beleidskader erfgoed 2016-2020, de (verbeeldings)kracht van erfgoed, op pagina 50 het Nexus Instituut te schrappen uit het ‘Overzicht basisinfrastructuur erfgoed’.

En gaan over tot de orde van de dag.

PVV Noord-Brabant

Louis Roks