Voorzitter,

Het verhaal van GS bij deze begroting is in de kern nietszeggend. De kreet “Brabant open houden voor groei en ontwikkeling” is net zo nietszeggend als een verkiezingsslogan als “het kan wél”. Échte duidelijkheid over hoe Brabant open te houden komt in dit verhaal niet naar voren. Bovendien is van ‘open houden’ sowieso geen sprake, nu de vergunningverlening stijfbevroren stil ligt. De plannen voor de veehouderij voor de ammoniak-emissie die GS onlangs over de schutting kieperde zijn onzeker en onduidelijk. Bovendien is het nog maar de vraag hoe ‘open’ Brabant blijft voor onze boeren, die steeds weer met de rug tegen de muur worden gezet in de stikstofdwingelandij. En dat terwijl we onze boeren keihard nodig hebben voor de voedselzekerheid waar GS zélf op hamert.

Read More

Geacht college,

Naar aanleiding van het bericht op Omroep Brabant[1] over de zonnetempel 'Lux et Terra' op het gelijknamige landgoed te Lierop, waar een beeldend kunstenaar al 50 jaar (zonder subsidie) in harmonie met de natuur een zonnetempel bouwt met hergebruik van cultuurhistorische materialen, heeft de PVV-fractie de volgende vragen.

Read More

Geacht college,

Afgelopen vrijdag werd bekend dat meer dan 300 Nederlandse en Belgische musea, festivals en theatergezelschappen niet meer willen samenwerken met Israëlische culturele instellingen. Ze willen zich met deze boycot zogenaamd ‘uitspreken tegen het genocidale geweld van Israël tegen Palestijnen in Gaza en de bezetting van de Westoever’.[1] De PVV-fractie in Noord-Brabant spreekt haar verontwaardiging uit over deze absurde boycot. Deze actie, onder het mom van protest tegen vermeend ‘genocidaal geweld’ en ‘apartheid’, vormt een eenzijdige en schadelijke aanval op een democratische bondgenoot van Nederland en Noord-Brabant. Het is voor de PVV onacceptabel dat Brabantse culturele instellingen, zoals o.a. Het Zuidelijk Toneel, Theaterfestival Boulevard, DansBrabant, Kunstpodium T en BredaPhoto[2], die provinciale subsidies ontvangen, zich hierbij aansluiten.

Daarom de volgende vragen:

Read More