Met verbazing heeft de PVV kennis genomen van de GS-besluitenlijst van 14 juli jl.1 De punten van deze lijst doen overkomen alsof het eerder een EU-besluitenlijst betreft dan een besluitenlijst van het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant. Deze lijst roept bij de PVV dan ook de volgende vragen op:
  1. Is het college het met de PVV eens, dat de besluitenlijst van 14 juli het beeld schetst dat de provincie Noord-Brabant overwegend slechts bezig is met het uitvoeren van de bestuurlijke agenda van Brussel? Zo neen, vindt het college het dan niet samen met de PVV kwalijk dat de EU-bemoeizucht al zo ver reikt dat GSvoor de helft van zijn vergadering met EU-beleid bezig is?  
  1. Kan het college duidelijk maken wat voor de hardwerkende, belastingbetalende Brabanders nu precies de concrete meerwaarde is van projecten die gaan over zaken als Europese kennisdeling over eerlijk delen van zoetwater (Water-GO!)? Hoeveel cofinanciering moet er bij een dergelijk project en betekent de implementatie ervan ook dat er weer allerlei EU-regels aan de provincie opgedrongen worden?
 
Namens de PVV Noord-Brabant,
 
Joyce Kardol
 
 
 

Via de raadsinformatiebrief nummer 28 d.d. 15 juli van de gemeente Dongen (1), heeft onze fractie kennis genomen van de werkelijke reden achter het niet vaststellen van de begroting van de OMWB op 1 juli jl.

In deze informatiebrief vinden we het volgende:

‘Een meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de vaststelling van de begroting 2016.

In artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling OMWB is echter bepaald, dat besluiten worden genomen met een meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij besluiten betreffende het vaststellen van de begroting, begrotingswijzigingen en de jaarrekening, dient de meerderheid tevens tenminste de helft van de totale omzet van het voorafgaande jaar te vertegenwoordigen.

Uit een analyse na de stemming bleek dat de deelnemers die voor de vaststelling van de begroting 2016 stemden, niet meer dan de helft van de omzet van het voorafgaande jaar vertegenwoordigden. Daardoor is de begroting 2016 niet vastgesteld.’

1. Kan het college aangeven waarom het niet duidelijk heeft gemaakt dat een reglementaire reden ten grondslag lag aan het niet vaststellen van de begroting 2016 van de OMWB?

2. Was het college tijdens de PS-vergadering van 10 juli jl. hiervan al wel op hoogte? Zo nee, is het college het dan met de PVV eens dat dit wel zo had moeten zijn? Zo maakte de gemeente Dongen al op 8 juli jl. per brief duidelijk wél op de hoogte te zijn. (2)

3. Is het college het met de PVV van eens dat hier sprake is onvolledig informeren vanuit GS richting PS?

Op de site van de OMWB is van de vergadering van 1 juli geen verslag vinden.

4. Kan het college het verslag van deze vergadering overleggen?

5. Kan het college duidelijk maken welk standpunt door de provincie is ingenomen tijdens deze vergadering?

In de beantwoording technische vragen over de Omgevingsdiensten voorafgaand aan de PS-vergadering van vrijdag 10 juli jl. wil het college het laten overkomen alsof het ontbreken van toelichting over de dekking van het budget van € 1,5 miljoen voor de investeringsagenda de reden was achter het niet vaststellen van de begroting. Dit blijkt nu niet zo te zijn, het betreft volgens de raadsinformatiebrief van de gemeente Dongen een reglementaire kwestie.

6. Waarom heeft het college in de beantwoording op de technische vragen aangegeven dat onduidelijkheden over de dekking van het budget van € 1,5 miljoen voor de investeringsagenda de reden waren voor het niet vaststellen van de begroting 2016, terwijl uit de raadsinformatiebrief van de gemeente Dongen blijkt dat het motief hiervoor geheel anders was?

Met vriendelijke groet,

Namens de Statenfractie PVV Noord-Brabant,

Louis Roks

Alexander van Hattem

1 http://www.dongen.nl/gemeenteraad/dsresource?objectid=12339&type=org

2 http://www.dongen.nl/gemeenteraad/dsresource?objectid=12340&type=org

 

Beantwoording: pdfBegroting_OMWB_en_informatieplicht_GS_beantwoording_dd_01-09-2015.pdf

Voorzitter,

De PVV fractie heeft bij de allereerste "schetsen" van een fonds, opgebracht door Brabanders die in het verleden netjes hun energie rekening hebben betaald en wat besteed gaat worden aan cultuur, altijd al stevig de hakken in het zand gezet cq stelling genomen.

Inmiddels staat dankzij het vorige college de zak met gratis geld met het label "Brabant C" in de etalage te pronken en zijn de eerste toezeggingen al de deur uit.

De meest opvallende toezegging tot nu toe is die aan het theaterfestival Boulevard in Den Bosch.

In het Brabants Dagblad van 1 juni JL hoopt directeur Victorien van Hulst van het Bossche theaterfestival "Boulevard" op een subsidie injectie van zeven ton, verdeeld over vier jaar, voor haar festival.

Inmiddels weten we dat de woorden van festivaldirecteur van Hulst "profetisch"waren want vier dagen later gingen de subsidiesluizen richting het theaterfestival, vanuit "ons" Brabant C fonds wagenwijd open.

Een van de spelregels van het Brabant C fonds is dat er een financieringsmaximum is van 30% en dat 70% van de financiering van een project elders vandaan moet gaan komen.

Festival directeur van Hulst zegt in het bewuste interview in het Brabants Dagblad hier het volgende over: " Als we het geld krijgen, dan is het wél met de opdracht ook aanvullende middelen zelf te vinden. Dat lukt wel als je interessanter bent voor grote partners. Met het C fonds achter heb je een serieus visitekaartje. Ik heb er een positief gevoel over."

De PVV heeft hierover een aantal vragen:

Read More