Voorzitter dank,
We spreken vandaag over kaderstelling en uitvoering van vrijetijdeconomie. Over dat onderwerp praten we al ruim een jaar.
Er ligt een bewonderenswaardig dik document, en dat schept heel hoge verwachtingen. Voor de inzet en het werk daarachter een compliment.
Onze fractie vindt het echter nog geen goed kaderstellend stuk en helaas ontbreekt een heldere strategie en uitvoering: Definitie, probleemstellingen, analyse, en vervolg lopen door elkaar heen. De notitie is een gefragmenteerde aaneenschakeling van feiten, constateringen, aandachtspunten en tegenstellingen, en valt telkens in herhaling.
Voorzitter, vandaag komt in Provinciale Staten een einde aan democratische opinie- en besluitvorming. De drie fractievoorzitters van de bestuurscoalitie hebben het voor elkaar dat er vandaag een Statenvoorstel ligt dat korte metten maakt met democratische processen zoals we die kennen.
Het begon met het idee voor een nieuw werkplan, maar het resultaat is een serie bizarre wijzigingen in het Reglement van Orde en het Reglement op de Statencommissies.
Goed nadenken of je werkwijze nog wel deugt is prima, maar de wijze waarop dit werkplan tot stand is gekomen, is verre van prima. Tijdens een statenweekend begin 2012 zouden we de verschillende mogelijkheden voor onze werkwijze gaan bespreken. Bijvoorbeeld of we wel of geen commissies wilden, en zo ja welke, en of we debat en stemming wel op dezelfde momenten moeten organiseren of misschien liever gescheiden. Er lag echter een notitie die de indruk wekte dat de piketpalen allang geslagen waren.
Voorzitter,
we behandelen vandaag een voorstel om een nieuwe commissie in het leven te roepen.
Het voorstel wekt de suggestie dat er unaniem -dus vanuit alle fracties- steun voor dat voorstel is, maar dat is niet het geval, en om te beginnen maakt onze fractie bezwaar tegen die suggestie.
Voorts heeft onze fractie een aantal punten aangedragen inzake de insteek en werkwijze die voor deze commissie worden voorgesteld, en we zullen die vandaag noemen, samen met een aantal nieuwe punten.
Ons initiële standpunt inzake de instelling van een Rekeningcommissie was neutraal. Geen voorstander, maar we waren ook niet perse tegen. Het resulterende voorstel gelezen hebbende zien we echter een aantal zwaarwegende bezwaren waardoor een positief oordeel voor ons niet mogelijk is.
Onze fractie acht de geformuleerde taken niet passen bij de suggestie die telkens is gewekt dat het zou gaan om een technische commissie. Het in het voorstel geformuleerde takenpakket is veel zwaarder dan enkel de financieel technische voorbereiding van het inhoudelijke en op de controlerende taak van PS toegespitste onderzoek naar de jaarrekening. Voor een dergelijk zwaar takenpakket een commissie optuigen waarop weliswaar voor de bühne artikel 80 van de provinciewet van toepassing wordt verklaard, maar vervolgens een heleboel essentiële uitzonderingen inzake stemming, samenstelling en voorzitterschap worden gemaakt, is een wangedrocht.
Wat ons betreft wordt er ófwel een gewone commissie opgetuigd, ofwel wordt het takenpakket drastisch anders geformuleerd.