Donderdag 10 januari organiseert de Provincie Noord-Brabant haar jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. De fractie PVV Noord-Brabant heeft vorig jaar al aangegeven een nieuwjaarsreceptie niet bij te zullen wonen, omdat in tijden van crisis en bezuinigingen waarin veel Brabanders grote moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, het organiseren van een nieuwjaarsreceptie met een prijskaartje van € 28.000 niet acceptabel is. Daarnaast wordt opnieuw een verbinding gelegd met Culturele Hoofdstad 2018 wat de Brabanders ook nog eens € 100 miljoen kan gaan kosten.

Read More

In Noord-Brabant wordt er jarenlang geworsteld met de naam waaronder men zich kandidaat stelt voor Culturele Hoofdstad 2018. Brabantstad is voorbij gekomen, Den Bosch kwam bovendrijven en nu is Eindhoven op het schild gehesen. Dit alles om te voldoen aan de Europese regels, die voorschrijven dat maar 1 stad zich kandidaat kan en mag stellen. Dit terwijl feitelijk 5 Brabantse steden zich kandidaat stellen.

Gedeputeerde Staten doet hier luchtig over, maar realiseert zich dat de truc die nu bij de kandidaatstelling wordt uitgehaald de grenzen van de regels opzoekt of zelfs overschrijdt. Om hierover duidelijkheid te verkrijgen verzoekt de PVV Noord-Brabant de verantwoordelijke Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in een brief om uitleg:

Read More

Via Zuidnet A58, een Publiek-Private Samenwerking (PPS) tussen overheid en bedrijfsleven moet de verbreding van de A58 met enkele jaren vervroegd worden.

"Een fantastisch initiatief, een samenwerkingsverband waarin overheid en bedrijfsleven elkaar versterken om projecten die van groot maatschappelijk belang zijn sneller mogelijk te maken: het lijkt bijna te mooi om waar te zijn!" volgens PVV-Statenlid Harry van den Berg.

"Gezien de prijskaart van € 425 miljoen, waarvan € 170 miljoen voor te financieren door de provincie, moet het ook wel heel erg mooi worden! Voor dit bedrag worden alleen de baanvakken Tilburg-Eindhoven en St. Annabosch-Galder aangepakt. Beide trajecten waar nagenoeg over de hele lengte aan de binnenkant tegen de vangrail alleen een extra rijstrook hoeft worden aangeplakt".

"Alleen bij Oirschot moet het viaduct over het Wilhelminakanaal verbreed worden en wellicht moet de brug over de Mark bij Ulvenhout iets aangepast worden, maar ook met dat meegerekend kom ik moeilijk aan de 200 miljoen als ik het vergelijk met andere recente projecten, zoals de A2 Den Bosch – Eindhoven en de A28 Meppel – Zwolle", aldus Van den Berg,

De PVV vind dat de Slimste Regio van de wereld het project enorm uit kan breiden binnen hetzelfde budget. "Ik daag de wegenbouwers uit om met dit budget ook de A58 trajecten Goirle – Bavel en Breda – Etten-Leur mee te nemen en ik denk dat als we puur op capaciteitsuitbreiding werken, zelfs de kruisingen van Oisterwijk tot en met Helvoirt op de N65 (voor Vught zijn al plannen in de maak) vanuit dit budget ongelijkvloers gemaakt kunnen worden".

"Het is nu tijd voor puur efficiënt werken, veel asfalt en veel probleemoplossing voor weinig geld en nu ligt er een echte uitdaging voor de bedrijven om te laten zien wat ze kunnen. Wat de PVV betreft gaat de voorfinanciering vanuit de Provincie gewoon door, maar zal ze in een later, beslissend stadium zeer kritisch naar de plannen kijken en eventueel de hakken in het zand zetten. Het kan niet zo zijn dat er op peperdure wijze 2 stukken weg verbouwd worden waar dat heel sober en voordelig kan en dat een stuk als Goirle – Bavel, waar het verkeer nu al dagelijks vastloopt, gewoonweg vergeten wordt".

Harry van den Berg

PVV Noord Brabant