Voorzitter,

 

De PVV wil een tweetal punten naar voren brengen over deze nieuwe financiële verordening.

 

Een eerste punt betreft de niet-inwerkingtreding van artikel 10 uit deze verordening. Dat gaat over de verplichting om een beheersstatuut in het leven te roepen voor het ontwikkelbedrijf en het grondbeleid, en dat te laten autoriseren door Provinciale staten. Omwille van verwijzing in het beheersstatuut naar het FBBV gaat het artikel gaat pas in werking als het college van GS dat wil.

 

De PVV wil in dat kader twee vragen stellen:

 

1. Zijn er naast het beheersstatuut van het ontwikkelbedrijf en het grondbeleid nog meer reglementen, verordeningen, richtlijnen of iets dergelijks die verwijzen naar het 'oude' FBBV?

 

2. Ambtelijk is aan de PVV gemeld dat het gaat om een puur juridische reden. Kan het college volledig uitsluiten dat er redenen van politieke, strategische of bestuurlijke aard zijn die ook aan de niet-inwerkingtreding ten grondslag liggen of daar een rol in spelen?

Read More

Voorzitter,

De second opinion die is uitgevoerd naar aanleiding van stevige twijfels over het realiteitsgehalte van het LPM plan was glashelder, en het was beslist geen optimistisch verhaal. Dat moet slikken zijn geweest voor het college, die echter de second opinion vervolgens van tafel veegde en schaamteloos een juichverhaal de pers ingooide.

Dit statenvoorstel over de havenstrategie slaat die plank ook volledig mis.

Er zijn heel wat inhoudelijke bezwaren op het voorliggende plan van de Havenstrategie aan te voeren. Ik noem kortheidshalve slechts de belangrijkste, en die zijn in de kern te vervatten tot twee begrippen, namelijk onzekerheid en enorme financiële risico's. Het gaat dan om de fasering van de planontwikkeling, en om de gigantische financiële risico's in verband met het uitgiftetempo en de verkoopprijs van de grond.

Read More

Op de website[1]van verpleeghuis Sefkat valt te lezen:

 

Werken bij Verpleeghuis Sefkat

Turkse en Marokkaanse zorgverleners

Zorggroep Elde is voor Verpleeghuis Sefkat op zoek naar mensen uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap die graag als verzorgende willen werken.

 

Eveneens op de website van dit verpleeghuis[2]valt te lezen dat de Provincie Noord-Brabant het kenniscentrum van Sefkat subsidieert.

De provincie Noord-Brabant onderstreept het belang van het initiatief tot kennisdeling en het behoud hiervan. Daarom wordt het kenniscentrum van Sefkat mede gesubsidieerd door de provincie Noord-Brabant.

 

Dit leidt tot de volgende vragen:

 

1. Bent u bekend met de specifieke personeelswerving van mensen uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap door verpleeghuis Sefkat?

 

2. Klopt het dat de Provincie Noord-Brabant subsidie verstrekt aan het kenniscentrum van verpleeghuis Sefkat?

 

3. Hoeveel subsidie betreft het? Voor welke periode? Wat zijn de subsidievoorwaarden? Wat is het doel van de subsidie? Onder welke regeling, programma of noemer valt de subsidie?

 

4. Artikel 8 lid 1, sub e van de algemene subsidieverordening Noord-Brabant[3]luidt als volgt:

"Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 van de Awb wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:

e. de subsidieontvanger op enigerlei wijze handelt in strijd met de fundamentele rechtsbeginselen.   

 

Is het college net als de PVV van mening dat Sefkat met beleid discriminerende personeelswerving handelt in strijd met de grondwet? Zo nee, waarom niet?

 

5. Is het college bereid de subsidie onmiddellijk in te trekken en terug te vorderen omdat deze in strijd is met de subsidievoorwaarden? Zo nee, waarom niet?

 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Patricia van der Kammen

[1]http://www.zge.nl/Verpleeghuis-Sefkat/Werken-bij-Sefkat

2http://www.zge.nl/Verpleeghuis-Sefkat/Kenniscentrum

3http://www.brabant.nl/applicaties/regelingen/regeling-detail.aspx?r=800