Het Grenspark Kalmthoutse Heide werkt momenteel aan een masterplan om erkend te worden als Vlaams Nationaal Park. Echter, het betrekken van Nederlandse landgoederen van particulieren zonder overleg is niet acceptabel.
De PVV Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen:
Het Rijk heeft in het kader van het Nationaal Programma Landelijk Gebied aan iedere provincie verzocht om een provinciaal gebiedsprogramma op te stellen, als uitwerking van dit overkoepelende Nationaal Programma. In Brabant heet dit het Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). De provincie heeft de Brabantse partners benaderd om middels werksessies mee te werken aan de invulling van het BPLG. Dit alles gebeurt met een zeer korte deadline en het hele proces van de werksessies doorkruist de totstandkoming van de “gebiedsgerichte aanpak” (GGA) in Brabant, die pas net begonnen is. De ZLTO heeft middels een persverklaring stevige kritiek op de BPLG geuit.
De PVV Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen:
Op zaterdag 24 maart jl. was het de extremistische klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) gelukt om, na het doorknippen van hekken, het terrein van Eindhoven Airport illegaal te betreden.[1] De activisten meenden hun protestactie te moeten voeren op een verboden terrein, waarmee ze de veiligheid van het vliegveld in gevaar brachten. Ook werden vluchten door de acties vertraagd of zelfs geannuleerd. De CEO Eindhoven Airport heeft in een uitgebreid persbericht op de website[2] laten weten de opvatting van Extinction Rebellion te delen dat de luchtvaart net zoals andere sectoren (snel) moet verduurzamen.[3]
De PVV Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen:
Opnieuw is de bouw van het bezoekerscentrum Britse en Canadese erevelden aan de Ruytershoveweg in Bergen op Zoom vertraagd. Ditmaal vanwege financieringsproblemen en vergunningprocedures. Voor de PVV Noord-Brabant is het onacceptabel dat de bouw van het bezoekerscentrum stil komt te liggen. Statenlid Maikel Boon: "Het is voor ons van groot belang dat de herdenking van de gevallen soldaten niet wordt vergeten en hun offer wordt herdacht. De provincie heeft in 2022 ook al een subsidie voor de bouw verleend en we kunnen het nu niet laten gebeuren dat alles op losse schroeven komt te staan, dat zou een zeer slecht signaal zijn."
Alle verkiezingsborden van de PVV Noord-Brabant zijn afgelopen week voor de derde keer gestolen in Bergen op Zoom. De borden aan de Markiezaatweg en op de Bergse Plaat zijn allen gestolen, terwijl borden van andere partijen ongemoeid waren gelaten.
Statenlid Maikel Boon: "Ik kon mijn ogen eerst niet geloven nadat ze op meerdere plekken gestolen waren. Ook nadat we de borden opnieuw hadden geplaatst, waren ze binnen no time weer weg. Het is te triest voor woorden dat iemand geen respect kan opbrengen voor ons campagnemateriaal en het steeds steelt. Het is prima als mensen geen fan van ons zijn, maar je blijft van de eigendommen van anderen af."
Pure discriminatie en een belediging van de democratie. Zo typeert de PVV Noord-Brabant het besluit van FNV West-Brabant om de PVV Noord-Brabant te weren bij hun verkiezingsdebat op 10 maart aanstaande.
De Brabantse PVV had al geen uitnodiging voor het debat mogen ontvangen en na navraag te hebben gedaan of deze uitnodiging wellicht door een misverstand niet in goede orde was ontvangen, liet de West-Brabantse afdeling van de FNV schriftelijk weten dat van een misverstand geen sprake is en dat de PVV bewust niet is uitgenodigd.
Het stikstofbeleid kunnen we zien als de “nieuwe kleren van de keizer”. Eén persoon roept dat het slecht gaat met onze natuur en daarna schreeuwt heel links Nederland ook dat het slecht gaat met de natuur. Maar net als bij de keizer zonder kleren moet iemand durven opstaan en de waarheid verkondigen. De PVV staat op tegen het stikstofsprookje, omdat het juist goed gaat met de natuur in Brabant.
Maar omdat we onhaalbare doelen hebben geformuleerd gaat het op papier zogenaamd slecht met de natuur.
Voorzitter, Dit voorbereidingsbesluit grootschalige logistiek had beter een voorgekookt besluit kunnen heten. Reeds lang van tevoren aangekondigd en afgestemd op “ontwikkeldagen” met vastlegging van regionale afspraken. Voor iedereen was dit besluit voorzienbaar en kon hier dus ruimschoots op anticiperen. Dus welk risico wordt er nog eigenlijk afgewend met dit voorbereidingsbesluit, wat – zoals ook aangegeven in de themavergadering – “too little, too late is”?
Vz, het college van VVD, CDA, D66 en de linkse luchtbel zet Brabant op slot.
Het college heeft hier een totaal rigide dwangbevel en stikstofbloedbad opgelegd aan Brabant om aan hun heilige stalorders van de EU te voldoen. De EU-doelen voor natuur en stikstof moeten kost wat kost gehaald worden: reden te meer om ons los te maken van dat Brusselse gekkenhuis.
Maar waarom deze haast? Waarom harder op zaken vooruit lopen dan andere provincies? Brabant is de énige provincie die nu zo’n totaalstap – of totalitaire stap – zet.
Voorzitter, het normenkader is het geheel van wetten, kaders en verordeningen die relevant worden geacht voor de accountantscontrole. Dat betreft sowieso wetgeving en provinciale verordeningen die de rechtmatigheid binnen de context van de financiële accountantscontrole raken. Maar uiteindelijk is het aan PS om dit kader vast te stellen. Als PS van oordeel zijn dat er nog regelingen zijn die ook voor de controle in beeld zouden moeten zijn, zoals eigen beleid van GS, bijvoorbeeld in het licht van controlespeerpunten of aandachtspunten, dan kunnen PS die opnemen. Het moet niet, het kan wel.
Het huidige elektriciteitsnetwerk zoals het er nu ligt is in de afgelopen 70 jaar opgebouwd. Dat het netwerk in de komende 20 jaar verdubbeld moet worden is puur te wijten aan overheids- en provinciaal beleid.
De volgende beleidsmatige keuzes hebben de problemen op het elektriciteitsnet veroorzaakt:
Voorzitter, voor ons ligt een voorstel om nog snel even wat financiële zaken af te tikken.
Het financiële mandaat van PS wordt al enkele jaren onrecht aangedaan door een nonchalante werkwijze. Als GS voor een nieuw idee of project geld wil uitgeven sturen ze een statenmededelinkje naar PS. PS wordt dan geacht te hebben ingestemd met dat idee als er niemand piept, of, als in een themabijeenkomst die geen enkel wettelijk mandaat kent, geen bezwaren rijzen. Het voteren van budgetten gebeurt dan vervolgens pas achteraf via een begrotingswijziging.
De PVV Noord-Brabant dient vrijdag bij de behandeling van de wijziging van de Brabantse omgevingsverordening een amendement in dat veehouders die vallen onder het keurmerk Farmer Friendly beloont voor hun inspanningen voor een eerlijkere markt, door de strenge Brabantse emissie-eisen voor stallen niet op deze veehouders van toepassing te laten zijn.
Als je de richting van de wind niet kunt veranderen, verander dan de stand van je zeilen. Maar dit college kiest ervoor om bewust stuurloos rond te blijven dobberen. Waarom heeft Brabant dankzij de VVD, CDA en D66 de strengste stikstofregels van heel Nederland voor onze boeren? Omdat deze partijen de grond van onze boeren willen hebben. Ze jagen onze boerenfamilies van hun land om woningen te bouwen voor de aanhoudende immigratie. Dit is de vervangingsmigratie. Ze willen juist dat boerenbedrijven gaan omvallen. Ook al roept de provincie dat ze zogenaamd voor innovatie zijn, wanneer een boer met iets innovatiefs komt, geven ze niet thuis. Dan gaan ze de boer juist tegenwerken. Want het doel van de elite is om de meeste boerenbedrijven te laten stoppen en de boeren die wel kunnen overleven, die zo arm te maken dat ze volledig afhankelijk zijn van de staat, supermarktketens en banken.
Eind vorig jaar heeft de voorzitter van de Veiligheidsregio Brabant-Noord(VRBN), Jack Mikkers, het regioplan voor de Asiel- en Oekraïne-opvang en huisvesting vergunninghouders[1] aangeboden aan de Provincie Noord-Brabant.
De PVV Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen:
Op vrijdag 10 februari organiseert de PVV Noord-Brabant een achterbanavond. Heb je interesse in de PVV Noord-Brabant of behoor je al tot onze achterban? Dan ben je welkom om je aan te melden.
De avond staat in het teken van de politieke activiteiten van de PVV-fractie én de komende Provinciale Statenverkiezingen, waarbij de kandidaten en ons verkiezingsprogramma worden gepresenteerd.
Voorzitter, een gedragscode integriteit is op zich geen verkeerd instrument. Het houdt ons bewust van wat we hebben verklaard of beloofd.
Maar wat voorligt is geen stuk dat hiaten vult of verduidelijkt van hetgeen de wet niet expliciteert. Hier ligt een stuk met onnodige herhalingen uit de Provinciewet, aangevuld met onnavolgbare statements en onduidelijke regels.
Zo lezen we in het stuk 'Integriteit heeft alles te maken met de kwaliteit van het openbaar bestuur'. Voorzitter, wat een wazige redenering. Want dat impliceert dat een bestuurslaag kwalitatief niet in orde is ingeval ergens iemand niet-integer handelt. Of, andersom geredeneerd suggereert dit dat als iedereen integer is, de kwaliteit van het openbaar bestuur oke is. Wonderlijk voorzitter, graag een toelichting op dit punt.
Deze voorgestelde wijzigingen hangen samen met het vorig jaar vastgestelde nieuwe grondbeleid. In dat grondbeleid is het voor GS makkelijker gemaakt om grond te verwerven van onze boeren, vanwege de stikstofgekte of voor nieuwe nepnatuur in het NNB. Verwerven, desnoods via onteigening. Het voorliggende voorstel moet ook die doelen verder faciliteren, daar werken we als PVV niet aan mee, we houden het boerenland bij onze boeren.
Ook biedt dit voorstel mogelijkheden voor geld dat “gereserveerd is voor het financieren van onrendabele toppen (voorcalculatorische verliezen) en onevenredige risico’s bij stedelijke transformatie, te weten een budget van 10 miljoen euro, intussen helemaal verplicht/besteed is. Daarbij houden we ook rekening met een bedrag van 4 miljoen dat voor Eindhoven XL gereserveerd is” en wordt er gesteld: “Overigens kunnen GS in individuele gevallen ook voor stedelijke transformaties een beroep doen op de risicoreserve van het ontwikkelbedrijf”.
Het door de ambtelijke organisatie uitgewerkte voorbeeld van Eindhoven Airport maakt duidelijk hoe de rollenparagraaf op een eenvoudige en overzichtelijke manier in een Statenvoorstel kan worden opgenomen. Dat is nuttig en zeker niet onnodig bureaucratisch.
Integendeel, het is ook voor de ambtelijke organisatie en het provinciebestuur bijzonder praktisch om zo in één oogopslag duidelijkheid te krijgen en op langere termijn te houden, voor wie na enige tijd zo’n dossier weer moet raadplegen.
De provincie en de gemeente Eindhoven willen, lekker gemaakt door de met belastinggeld strooiende minister Hugo de Jonge, de Eindhovense Fellenoord ombouwen tot het prestigeproject Internationale KnoopXL. Zulke binnenstedelijke projecten zijn eigenlijk helemaal geen provinciale kerntaak, maar daar trekt dit college zich niks van aan. Ze willen immers niet het risico lopen om vanaf Internationale KnoopXL hun internationale trein te missen naar een duurzame geglobaliseerde deugutopie.