Statenvragen PVV Noord-Brabant Maatregelen woningbouw

Geacht college,

In de 2eVoortgangsrapportage Ontwikkelbedrijf 2014[i]staat een opsomming van de stimuleringsmaatregelen Woningbouw voor de consument. “Stimulering van de consumentenzijde is vormgegeven door de:

       -       Brabantse woonlastenverzekering
       -       Brabantse waardebescherming nieuwbouw woningen
       -       Brabantse starterslening
       -       Brabantse verkoopgarantie”
Volgens de toelichting op Brabant.nl doet de provincie met de subsidieregeling woonlastenverzekering een duit in het zakje als je een woonlastenverzekering afsluit met het oog op risico’s als arbeidsongeschiktheid en onvrijwillige werkloosheid. 25% subsidie wordt gegeven op de premie van de woonlastenverzekering. Met de waardebescherming nieuwbouw woningen vergoedt de provincie 50% procent van het waardeverlies als gevolg van een noodzakelijke verkoop van een nieuwbouwwoning met een maximale subsidie van €60.000. Met de Brabantse verkoopgarantie koopt de provincie woningen tegen 90% van de taxatiewaarde van twee jaar geleden. Deze woningen worden aangeboden op de markt tegen 80% en waarschijnlijk verkocht voor nog minder.Dit roept bij de PVV de volgende vragen op:
       1.     Deelt u de mening van de PVV dat het geen taak van de provincie is om te participeren in de financiering van verzekeringen van burgers? Zo neen, waarom niet?
       2.     Deelt u de mening van de PVV dat met de waardebescherming nieuwbouw woningen eigenaren van nieuwbouwwoningen worden bevoordeeld? Zo neen, waarom niet?
       3.     Brabantse huizenbezitters ervaren een verstorende marktwerking door het interveniëren van de provincie Noord-Brabant in de woningmarkt met vraagprijzen van 15% lager dan de vraagprijs van de vergelijkbare omliggende woningen. Hoe wil de provincie Noord-Brabant zorg dragen dat deze huizenbezitters geen hinder meer ervaren van de oneerlijke concurrentie door de nasleep van de Brabantse verkoopgarantie?
            4.     Doelstelling van dit voorkeursbeleid was herstel consumentenvertrouwen. In hoeverre is deze doelstelling behaald en uit welke onderzoek blijkt dat?
  1. Wat hebben deze regelingen de Brabanders tot dusver gekost? Graag een specificatie per regeling.
  1. Wat zijn de lessons learned voor de provincie op basis van deze regelingen?

Hoogachtend,

Namens de PVV Noord-Brabant

Joyce Kardol

 

[1] http://www.brabant.nl/politiek-en-bestuur/provinciale-staten/vergaderstukken-en-besluiten-ps-en-commissies/agenda-en-vergaderstukken-statencommissies/crc.aspx?qvi=50740

Persbericht en Statenvragen PVV Noord-Brabant Bestuurlijk overleg 380 kV verbinding West-Brabant

Voor het hoogspanningstracé Zuidwest 380 kV is in augustus dit jaar een gewijzigd tracé vastgesteld, in strijd met de eerdere afspraken met gemeenten, provincie en omwonenden. Op 19 september heeft hierover een bestuurlijk overleg plaatsgevonden, waarbij ook gedeputeerde De Boer betrokken was. In dit overleg zou zijn afgesproken dat van verzet richting de Minister tegen het tracé zou worden afgezien. In plaats daarvan zou worden ingezet op een constructief overleg. De PVV Noord-Brabant wil nu duidelijkheid of dit ook de insteek van GS is.

 

Dit nieuwe hoogspanningstracé zou vooral nodig zijn om de stroom van het nieuwe windturbinepark op zee voor de Zeeuwse kust te transporteren. De PVV is tegen plaatsing van windturbines, dus wat de PVV betreft zal dit nieuwe tracé dan ook niet nodig zijn. “De burgers verzetten zich terecht tegen dit tracé, eerst wordt West-Brabant opgezadeld met 200 meter hoge windturbines en nu wordt het landschap nog verder verpest omwille van de stroomdistributie van de zogenaamd 'duurzame' windturbines,” aldus PVV Noord-Brabant fractievoorzitter Alexander van Hattem.

De PVV roept GS daarom ook op om alsnog verzet aan te tekenen bij de Minister tegen dit hoogspanningstracé.

Lees meer: Persbericht en Statenvragen PVV Noord-Brabant Bestuurlijk overleg 380 kV verbinding West-Brabant

PVV Noord-Brabant Statenvragen Reizen gemaakt door Statenleden in het kader van AER

Geacht college,

Op 16 oktober stelde de PVV fractie technische vragen naar aanleiding van een presidium-memo waaruit bleek dat er kosten zijn gemaakt voor 'vertegenwoordiging van een Statenlid namens de provincie Noord-Brabant bij de AER in Montenegro'. De PVV wilde weten waarom een Statenlid hier de provincie vertegenwoordigde, wat het doel van de AER bijeenkomst was, wat het mandaat van het Statenlid was als vertegenwoordiger van de provincie, in welk gremium en wanneer hiertoe besloten was, of er door de provincie verdere kosten zijn gemaakt en uit welk budget dit is betaald, en of er nog meer van dergelijke reizen gemaakt (of gepland) zijn door Statenleden waar zij de provincie vertegenwoordigen. De PVV vroeg om een volledig overzicht van de gehele huidige Statenperiode.

Op 3 november stond in Brabants Dagblad een artikel over de uitgaven aan reizen door provinciebestuurders[1]. De krant vroeg middels een WOB verzoek om informatie over de kosten, doelen en opbrengsten van alle buitenlandse dienstreizen van de afgelopen 5 jaar. (Zie bijlage 1 voor de voor Brabant relevante informatie vanaf 2011). Uit de informatie blijkt dat een aantal Statenleden reizen heeft gemaakt naar AER bijeenkomsten.

Dit artikel bevatte daarmee een belangrijk deel van de informatie waar de PVV via technische vragen om had gevraagd, maar tot dan toe nog geen antwoord op had gekregen. Nadat onze fractie daarover reclameerde ontvingen wij op 4 november antwoorden op de technische vragen. Zie bijlage 2 voor de beantwoording. Deze beantwoording roept bij ons de volgende vragen op.

Lees meer: PVV Noord-Brabant Statenvragen Reizen gemaakt door Statenleden in het kader van AER

Statenvragen PVV Noord-Brabant inzake zogenaamde vertrouwelijkheid van het werkplan Public Affairs

Geacht college,

Op 11 november ontving de PVV Noord-Brabant antwoord op herhaalde technische vragen bij de begroting.

 

Dit leidt tot de volgende vragen:

 

1. Een van de technische vragen van de PVV bij de begroting betrof het ontvangen van het werkplan Public Affairs. In de initiële beantwoording van de technische vragen luidde de beantwoording van GS dat 'dit uitvoering en dus bevoegdheid van GS is'.

De PVV reclameerde hierover door te stellen dat het feit dat het een bevoegdheid is van GS, niet betekent dat Provinciale Staten het document niet kunnen ontvangen. De PVV verzocht het document alsnog te kunnen ontvangen.

GS antwoordde op 11 november: "Het werkplan Public Affairs is onder geheimhouding ter inzage gelegd bij provinciesecretaris mw Burger." Waarom is het werkplan een geheim document?

 

2. Wat is de exacte achtergrond van de geheimhouding dan wel vertrouwelijkheid?

 

3. Draagt het document de officiële aanduiding "vertrouwelijk" of "geheim"?

 

4. Wie heeft deze geheimhouding van dit document vastgesteld en wanneer? Kan de PVV beschikken over documentatie waaruit het vaststellen van deze vertrouwelijkheid of geheimhouding blijkt? Zo nee, waarom niet?

5.Deelt GS de mening van de PVV dat, door het geheim verklaren van dergelijke beleidsstukken, PS in haar controlerende taak onnodig beperkt wordt? Zo nee, hoe kan PS dan wél het publieke debat over deze materie voeren? Zo ja, bent u bereid de geheimhouding direct in te trekken?

 

Namens de PVV Noord-Brabant,

 

Hoogachtend,

Patricia van der Kammen

Persbericht en Statenvragen: ”Elektrische auto staat voor paal!”

De Brabantse PVV-fractie vraagt het provinciebestuur om alle investeringen in elektrisch vervoer, zoals subsidiëring van laadpalen en elektrische bussen, stop te zetten. Een rapport van Transport and Mobility uit Leuven laat zien dat elektrische auto’s vrijwel net zo veel fijnstof uitstoten als gewone auto’s.

“De gigantische uitgaven voor het elektrisch vervoer waren ons al langer een doorn in het oog, maar nu blijkt dat de luchtkwaliteit er ook nog niet of nauwelijks iets mee verbetert, moet het einde verhaal zijn van deze zogenaamd duurzame utopie”, aldus de PVV.

 

 

Geacht college,

 

 

Naar aanleiding van een onderzoek van Transport en Mobility Leuven (onafhankelijk bureau, in 2002 opgericht door TNO en de Katholieke Universiteit Leuven):http://www.tmleuven.be/project/fijnstof/belang_niet-uitlaat_fijn_stof_emissies.pdf  heeft de PVV fractie de volgende vraag aan het College:

 

Is het college het met de PVV-fractie eens dat alle geplande investeringen op het gebied van elektrisch rijden (zoals laadpalen en elektrisch busvervoer) stopgezet moeten worden gezien de genoemde “fijnstof-feiten” uit genoemd rapport? Zo nee, waarom niet?

 

 

Vriendelijke groet,

 

Namens de PVV-fractie Noord-Brabant

 

Harry van den Berg

 

Statenvragen PVV Noord-Brabant Rapportage geluidmetingen provincie Noord-Brabant bij Vlb Volkel

Geacht college,

Op 27 mei 2013 heeft de PVV vragen gesteld over geluidmeetpalen Gilze-Rijen en Volkel, die op 18 juni 2013 zijn beantwoord. De resultaten van Volkel zijn inmiddels bekend[i]en bijlage, hetgeen aanleiding geeft tot de volgende vragen.

  1. Op vraag 4 van onze vragen “Op welke wijze en voor welke bedragen participeert de provincie in de geplaatste of te plaatsen meetpalen? Welke andere partijen participeren in dit project, op welke wijze en voor welke bedragen? Kunt u een volledig financieel overzicht geven, inclusief een tijdlijn? Kunt u een volledig organisatorisch overzicht geven, inclusief tijdlijn?” blijft u in de beantwoording in gebreke bij de meeste vragen. Graag ontvangt de PVV fractie alsnog een volledig antwoord op de eerder gestelde vragen.
  1. Ook bij deelvraag 12: “Kan het college aangeven wie de gegevens van de meetpalen gaat analyseren? Kan het college ook aangeven wat hiervan de kosten zullen bedragen? Zo ja, gaarne een volledig financieel overzicht. Zo nee, waarom niet?” blijft het college in gebreke over de kosten van de meetpaal Volkel. Waarom? Graag ontvangt onze fractie alsnog een antwoord op deze vraag.
  1. De aanleiding tot het plaatsen van één (!) meetpaal bij vliegbasis Volkel was vanwege de wens om inzicht te hebben in het woonklimaat in de woonkern Volkel volgens uw beantwoording. Kan het college aangeven in hoeverre de geluidsmeting inzicht heeft gegeven in het woonklimaat in de woonkern Volkel? Zo nee, waarom niet?
  1. In de beantwoording van onze eerdere vragen geeft u aan dat Defensie zich niet voor of tegen dit initiatief heeft uitgesproken. Ook was afgesproken dat Defensie zou worden betrokken bij de uitwerking van de systemen, resultaten en rapportering. Op welke manier en wanneer heeft dit gestalte gekregen?
  1. In de beantwoording van onze eerdere vragen zegt het college: “Er is hier wel sprake van visie, beleid en doel namelijk zoals aangegeven bij antwoord 6 hebben de geluidmetingen vooral het doel om een relatie te leggen tussen de theoretische rekenmethoden en de beleving van omwonenden”. Is het college het eens met de fractie van de PVV dat de theoretische rekenmethodes door de uitkomsten van het rapport worden bevestigd? Zo nee, waarom niet?
  1. Op welke manier en wanneer zijn of worden de uitkomsten van het rapport gecommuniceerd met de omwonenden?

Vriendelijke groet,

Namens de PVV-fractie Noord-Brabant

Alexander van Hattem

PVV Noord-Brabant: “Brabantse woningzoekenden dupe toestroom asielzoekers”

Het aantal asielzoekers en opvanglocaties in Noord-Brabant neemt alsmaar toe, hetgeen zorgt voor steeds meer problemen in de provincie, onder andere op het gebied van woningbehoefte. PVV Statenlid Joyce Kardol: “De alsmaar toenemende stroom asielzoekers zorgt ook voor een groeiend aantal asielzoekers met een verblijfsstatus. Deze mensen worden met voorrang in Brabantse gemeenten gehuisvest, terwijl gemeenten aangeven dat hiervoor weinig plek is. Door deze regels worden Brabantse woningzoekenden gepasseerd, waardoor ze nog langer moeten wachten op een woning dan nu al het geval is.” De PVV Noord-Brabant is van mening dat Brabanders die op zoek zijn naar een (huur)woning niet de dupe mogen worden van het asielbeleid en stelt daarover Statenvragen.

Eind dit jaar zitten 30.000 asielzoekers in Nederlandse opvangcentra, een verdubbeling in een jaar tijd, zo voorspelt de immigratie- en naturalisatiedienst (IND). In allerijl worden opvangplekken ingericht. Een groot deel van deze asielzoekers wordt ook opgevangen op verschillende locaties in Noord-Brabant.

Lees meer: PVV Noord-Brabant: “Brabantse woningzoekenden dupe toestroom asielzoekers”

Statenvragen islamitische gebedsruimte Eindhoven Airport

Geacht college,

In het Eindhovens Dagblad[1] is te lezen dat Eindhoven Airport voorzieningen beschikbaar heeft gesteld voor islamitische gebedsdoeleinden. Omdat de provincie Noord-Brabant mede-eigenaar is van Eindhoven Airport  leidt dit tot de volgende vragen:

1. Bent u bekend met het genoemde bericht over de facilitering van de islam door Eindhoven Airport1?

2. Klopt het bericht dat deze ruimte mede op verzoek van de Eindhovense Fatih moskee tot stand is gekomen? Zo ja, deelt u onze mening dat het onwenselijk is dat deze door het Turkse Directoraat voor Godsdienstzaken gecontroleerde Diyanet-moskee invloed probeert uit te oefenen op een Nederlandse luchthaven? Zo nee, waarom niet?

3. Deelt u de mening van de PVV Noord-Brabant dat hoewel met de aanwezigheid van een stilteruimte op een luchthaven op zichzelf niets mis is, het faciliteren van de islam nergens en op geen enkele wijze in Noord-Brabant te tolereren is? Zo nee, waarom vindt u het actief ondersteunen van deze politieke ideologie te rechtvaardigen?

4. Bent u, als mede-eigenaar van Eindhoven Airport bereid er per direct voor te zorgen dat elke vorm van facilitering van de islam wordt gestaakt en de korans, bidkleedjes en Mekka-pijlen direct in de prullenbak verdwijnen? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Alexander van Hattem

Patricia van der Kammen

[1] http://www.ed.nl/regio/eindhoven/gebedsruimte-eindhoven-airport-om-te-mediteren-te-bidden-of-uit-te-rusten-1.4600423

Spreektekst inpassingsplan N69

In het Rijkswegenplan van 1968, was de Rijksweg 69 al ingetekend, net als de Ruit, toen nog een kleine Ruit met de A75.

Eindelijk is het dan nu zover. Terwijl het duurzame vuurrode stadsbestuur van Eindhoven met een kennelijk in verkeersmodellen nog niet al te best ingelezen SP-wethouder denkt de files te bestrijden met kaalgeslagen bomenrijen ten faveure van Hoogst Onrendabel Vervoer, E-bikes en nog meer van dat soort peanuts, kunnen we hier in de Staten dankzij de constructieve oppositie van de PVV eindelijk wat gaan doen aan decennia achterstand.

En als de PVV de afgelopen vier jaar wél in het college had gezeten, hadden we op dit moment Brabant al over de Westparallel én de Ruit én de N279 had laten rijden met snelheden tussen 100 en 130 kilometer per uur. Aan de verantwoordelijk gedeputeerde heeft het niet gelegen, wel aan het gezanik uit de SP en de milieukliek, die een beetje plantenvoedsel kennelijk nog steeds bedreigender acht dan de luchtverontreiniging, oversteekbaarheid, geluidsoverlast en veiligheid in de kernen van Valkenswaard en Aalst. Die ondertussen 200 meter hoge zoemende en knipperende klimaatminaretten geweldig vinden en 3.80m hoge vrachtwagens onoverkomelijk.

Hetzelfde milieugezever, een opmerkelijke combinatie van Niet Gekozen Organisaties zonder draagvlak, in casu de BMF - een motie daarover -, Brusselse dictaten en het opmerkelijke idee dat je natuur met nepnatuur dient te compenseren, heeft er wel toe geleid dat deze paar kilometer asfalt voor 140 miljoen de deur uit gaat, waar dat voor minder dan de helft had gekund

Lees meer: Spreektekst inpassingsplan N69

Spreektekst Urgentiegebieden

Voorzitter,
 
Over dit voorstel heeft de PVV in de commissievergadering duidelijk aangegeven dat we het onwenselijk vinden dat we nu 3 miljoen euro beschikbaar stellen voor de aanpak van de urgentiegebieden, terwijl de Gedeputeerde in januari nog aangaf hiervoor geen geld beschikbaar te hebben. Financiële maatregelen moeten een ultimum remedium zijn, eerst moeten alternatieve maatregelen beproefd worden die eerder zijn voorgesteld, zoals de dialoog. Daarbij komt dat ook de kaders boterzacht zijn. Het voorbeeld wat gedeputeerde De Boer in de commissie schetste van een omwonenden die ook bijdraagt door een dag vrij te nemen is weinig overtuigend en realistisch. Ook zinspeelde de PvdA ook al op nog uitgebreidere financiële maatregelen voor overlastsituaties van de veehouderij.
 
Dit roept bij ons de volgende vraag op: waarom wél burgers tegemoet komen die overlast ondervinden van de veehouderij, maar burgers die in hun omgeving overlast ondervinden van andere storende elementen, zoals asielzoekerscentra, moskeeën of windturbineparken in de kou laten staan? Gaan we voor hen óók een financiële regeling optuigen?
 
De PVV fractie is dan ook nog niet overtuigd van dit voorstel.

Spreektekst Wijzigingsvoorstellen Verordening Ruimte

Voorzitter,

Op recreatieparken is huisvesting van arbeidsmigranten en asielzoekers aan de orde van de dag, met alle overlast van dien, maar de eigenaren van recreatiewoningen wordt het verboden hun rechtmatige eigendom te bewonen. Wat de PVV betreft moet permanente bewoning voor deze eigenaren mogelijk worden gemaakt. De voorliggende wijzigingsvoorstellen zouden dit moeten bewerkstelligen. In de commissievergadering heeft de PVV fractie haar zorgen geuit over de juridische houdbaarheid van de aanduiding ‘integratie stad-land’ voor deze parken, om te voorkomen dat de bewoners blij worden gemaakt met een dode mus. GS heeft in een memorie van antwoord hierop een nadere toelichting gegeven. Hoe de versterking van landschappelijke waarden in de bestemmingsplannen voor de recreatieparken vorm zou moeten krijgen is nog steeds erg summierlijk omschreven. De PVV fractie vraagt GS daarom of de betrokken gemeenten met deze omschrijving een bestemmingsplan op kunnen stellen wat met een gerust hart verdedigbaar is bij de Raad van State, bij eventuele procedures hierover.

Voorzitter,

Een ander belangrijk punt is de wijziging van de groen-blauwe mantel voor bedrijventerrein De Brand II in ’s-Hertogenbosch. Deze wijziging blijkt mede noodzakelijk te zijn om op dit bedrijventerrein een windturbinepark mogelijk te maken, zo blijkt uit het voorontwerp-bestemmingsplan. Deze plannen zijn onlosmakelijk aan voorliggende wijzigingsvoorstellen verbonden, deze wijzigingen zijn een conditio sine qua non voor de locatie van het windturbinepark. De PVV geeft volledige tegenwind tegen deze 3 en mogelijk 4 windturbines met een rotorhoogte van 171 meter. Net als de bewoners van Sint-Michielsgestel, die afgelopen dinsdag een krachtige oproep deden tegen dit windpark, wat het landschap aantast en zorgt voor de nodige geluidsoverlast. Deze kritiek wordt ook duidelijk verwoord door de leden van de Gestelse gemeenteraad, ik citeer:

Lees meer: Spreektekst Wijzigingsvoorstellen Verordening Ruimte

Spreektekst Statenvoorstel 54/14 Brabant bijenland en 64/14 Bijgezondheid, provinciale visie en actieprogramma

Voorzitter, Maya en Willy de Bij hebben het moeilijk, vooral in Brabant. Het is dan ook belangrijk om bijensterfte onder de aandacht te brengen. De PVV is hierin landelijk initiatiefnemer geweest en ook provinciaal hebben we bijgedragen en zijn we trots op onze provinciale bijenvolken.

De PvdD willen we complimenteren met hun sympathieke initiatiefvoorstel. Máár: De provincie moet niet willen klaarstaan met een extra zak belastinggeld: geen 3,5 miljoen, maar ook geen 3 ton. Bestaande regelingen en projecten volstaan om ons in te zetten voor de bijen.

We zien graag dat de provincie initiatief neemt en ook de gemeenten stimuleert om het maaibeleid aan te passen. Indien er minder snel gemaaid wordt in de bermen, dan zullen de bijen veel sneller naar de bermbloemen gaan. Daarnaast kunnen bepaalde pesticiden bijdragen aan het uitsterven van de bij: vervang chemische middelen door zoveel als mogelijk voor niet-chemische middelen. Zet ook meer in op goede handhaving: pak de overtreders aan. En tenslotte: stimuleer de gemeenten in het beschikbaar stellen van daken van overheidsgebouwen voor bijenkasten. Graag hoort de PVV van de gedeputeerde of dit kan worden meegenomen in het meerjarenprogramma bijengezondheid.

Uit het initiatief Stadsbijen in Gelderland blijkt dat inzet voor bijen zeer kosteneffectief kan, bijvoorbeeld doordat bedrijven de projecten financieren. Voorzitter, de PVV wil de gedeputeerde uitdagen om dit soort initiatief op te zetten. Misschien kan de Gelderse doelstelling van 60 bijenkasten ruimschoots worden overschreden door ervoor te zorgen dat er volgend jaar in elke gemeente minimaal één bijenkast staat voor Maya en Willy de Bij. Voorzitter, we dienen een aantal moties in bij dit voorstel.

Lees meer: Spreektekst Statenvoorstel 54/14 Brabant bijenland en 64/14 Bijgezondheid, provinciale visie en...

Statenvragen PVV Noord-Brabant inzake Europese bemoeienis bij ruimtelijke regels

Geacht college,

Een gepubliceerd rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)1 bevestigt de belemmerende en frustrerende invloed van de EU op het autonoom ontwikkelen van beleid door zowel Nederland als de provincies. Op het gebied van ruimtelijke ordening zou het Rijk als communicatieschakel met Brussel noodzakelijk blijven, omdat de kaders van beleidsvorming vanuit de EU zo alomvattend zijn, dat provincies – of provinciale lobby’s – dit niet alleen kunnen behappen. Deze constatering roept bij de PVV de volgende vragen op:

1. Bent u bekend met het bericht "Regie Rijk is nodig op ruimtelijke regels"?[1]

2. Welk bedrag is er jaarlijks gemoeid met de Noord-Brabantse lobbyactiviteiten, in welke vorm dan ook, in Brussel? Graag een compleet overzicht.

3. Bent u bereid de lobby vanuit de provincie te staken en de besparing te gebruiken voor lastenverlichting voor de Brabanders, bijvoorbeeld door een structurele verlaging van de opcenten? Zo neen, waarom niet?

4. Het PBL stelt in het rapport 'De Europeanisering van de Nederlandse ruimtelijke ordening'[2] dat de Nederlandse ruimtelijke ordening steeds meer door Europa wordt bepaald. Klopt deze constatering ook voor Noord-Brabant? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoe merkt de provincie dit op het gebied van wet- en regelgeving?

5. Is er sprake van extra kosten bij het naleven van Europese regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening? Zo neen, waarom niet? Zo ja, kunt u aangeven om hoeveel kosten het gaat?

6. Herkent de provincie zich in het bestaan van knelpunten, zoals het PBL dit noemt, binnen het Brabants ruimtelijk beleid veroorzaakt door Europese regelgeving? Zo ja, vind het college het bestaan van deze knelpunten wenselijk of acceptabel? Zo nee, hoe kan het dan dat het PBL deze knelpunten wel signaleert?

7. Verdrag technisch is er geen enkele basis voor het zich toe-eigenen van beleid inzake ruimtelijke ordening door de EU, ruimtelijke ordening is immers nadrukkelijk een competentie van de lidstaten zelf. Toch constateert nu ook het PBL dat de EU steeds meer bepaalt op dit beleidsterrein.

Bent u het met de PVV eens dat de provincie Noord-Brabant wat betreft ruimtelijke ordening zijn eigen wet- en regelgeving (al dan niet in overeenstemming met en enkel in het kader van de Nederlandse Rijksoverheid) moet kunnen opstellen, en daarvoor dus niet gehinderd zou moeten worden door Brusselse bemoeienis? Zo neen, waarom niet?

8. Bent u het met de PVV eens dat de constatering van het PBL, dat er dankzij de EU een grens is aan de decentralisatie van de ruimtelijke ordening, feitelijk een zeer onwenselijke situatie vormt en leidt tot een ongewenste belemmering bij het opzetten van autonome Brabantse beleidsvorming? Zo neen, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Patricia van der Kammen

Alexander van Hattem

[1] http://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/regie-rijk-is-nodig-op-ruimtelijke-regels.9351779.lynkx

http://www.binnenlandsbestuur.nl/Uploads/2014/5/PBL-2014-Europeanisering-Nederlandse-RO-Bevindingen-1474--1-.pdf

Statenvragen PVV Noord-Brabant Privacyschending automobilisten is beerput!

‘s-Hertogenbosch, 15 oktober 2014

 

Schriftelijke vragen van de Partij voor de Vrijheid Noord-Brabant aan het college van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 43 van het Reglement van Orde.

 

Betreft: Privacy weggebruikers in het kader van “Spitsmijden”

 

Geacht college,

Naar aanleiding van de commotie rondom het doorspelen van gegevens van persoonlijke informatie van vele duizenden automobilisten aan hun leasemaatschappij1 heeft de PVV-fractie de volgende vragen:

1             Ook in Noord-Brabant zijn er proeven (geweest) met spitsmijden2 en worden zelfs automobilisten benaderd!3 Op welke wijze en door wie of welke instantie wordt (en indien in het verleden afwijkend: werd) uitgezocht, wie voor welke regeling in aanmerking komt, hoelang worden (de onderliggende) data bewaard en wie heeft de bevoegdheid om deze data in te zien?

2             Zijn er marktpartijen bij de Brabantse spitsmijden-campagnes betrokken en zo ja, kregen of krijgen zij toegang tot persoonsgegevens en / of verkeersdata waaruit rijgedrag van individuele burgers is na te trekken? Kan de belastingdienst deze gegevens ook inzien?

3             Zijn er in het verleden op enigerlei wijze onder beheer van de provincie Noord-Brabant verzamelde verkeersdata met kentekengegevens verstrekt aan derden? Zo ja, wanneer, aan wie en waarom?

 

Vriendelijke groet,

Namens de PVV-fractie Noord-Brabant

Harry van den Berg

Lees meer: Statenvragen PVV Noord-Brabant Privacyschending automobilisten is beerput!

Statenvragen PVV Noord-Brabant: Stichting Eindhoven Brabant 2018 besteedde in 2013 "slechts" 1,7 miljoen euro gemeenschapsgeld aan mislukte kandidatuur Culturele Hoofdstad

‘s-Hertogenbosch, 9 oktober 2014

 

Vragen van de Partij voor de Vrijheid Noord-Brabant aan het college van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 43 van het Reglement van Orde.

 

Betreft: verantwoording BCH en beloning artistiek directeur

 

Volgens BN de Stem van 3 oktober 2014 zal Eindhoven het teveel aan uitgekeerd salaris aan artistiek directeur Martijn Sanders van Eindhoven|Brabant culturele hoofdstad niet terugvorderen[1]. In de Eindhovense subsidieverordening geldt een maximum bezoldiging voor medewerkers van een gesubsidieerde instelling.

 

De Provinciale Algemene Subsidieverordening[2] kent een weigeringsgrond voor subsidies, die geldt voor beloningen boven de zogenaamde Brabantnorm (ter hoogte van het ministerssalaris). Volgens de provincie -aldus de jaarrekening van de stichting- moet de beloning van de artistiek directeur dhr. M. Sanders niet beschouwd worden als bezoldiging.

Lees meer: Statenvragen PVV Noord-Brabant: Stichting Eindhoven Brabant 2018 besteedde in 2013 "slechts" 1,7...

Persbericht en Statenvragen PVV Noord-Brabant: Brabantse PVV vernietigend over Gedragscode “Windmaffia"

Met een niet mis te verstane tirade richting de initiatiefnemers van de “Gedragscode Wind op Land” maakt de Brabantse PVV korte metten met zowel de inhoud als met enkele ondertekenaars van de code, waarin omwonenden van windparken volgens de partij met spiegeltjes en kraaltjes worden afgescheept.

“Een gedragscode sluiten met clubs die zelf crimineel wangedrag vertonen zoals Greenpeace. Een code sluiten met Milieufederaties die net zo weinig draagvlak en een net zo grote mond hebben als GroenLinks, maar geen overleg plegen met omwonenden van die windellende. Hoe krijgen ze het voor elkaar!” verzucht fractielid Harry van den Berg.

De PVV wil via Statenvragen dat het provinciebestuur afstand neemt van de uitspraak van gedeputeerde De Boer, die de code “een stap in de goede richting” vindt. Ook moet Eneco aangepakt worden. “Een setje rolluiken als goedmaker voor 24 windturbines rond je inmiddels waardeloze huis? De maffia is fatsoenlijker!” aldus van den Berg, die meer ziet in de gedragscode van de NLVOW, de club van omwonenden.

Lees meer: Persbericht en Statenvragen PVV Noord-Brabant: Brabantse PVV vernietigend over Gedragscode...

Persbericht en Statenvragen: Toch snoepreisje naar Parma?

Met verbazing heeft de PVV Noord-Brabant gereageerd op het bericht dat gedeputeerde De Boer tóch gaat afreizen naar de agrofoodregio Parma.  Met een kleine delegatie bestaande uit ondernemers, kennisinstellingen en vertegenwoordigers van de ZLTO, provincie Noord-Brabant en Brabantse gemeenten is van 15 t/m 18 oktober een werkbezoek gepland naar het Italiaanse Emilia-Romagna.

Vorig jaar werd een snoepreisje naar Parma geannuleerd vanwege de ophef die was ontstaan over de kosten. ‘’Besluitvorming aangaande de thematiek zorgvuldige veehouderij heeft reeds plaatsgevonden in de Staten, waardoor vraagtekens kunnen worden geplaatst over het nut en de noodzaak van deze reis. Daarnaast zijn EU-projecten vooral een bestuurlijk speeltje dat de Brabantse burgers voornamelijk geld kost’’, aldus PVV-Statenlid Joyce Kardol.

Aanleiding voor de PVV om kritische vragen te stellen aan Gedeputeerde Staten.

Lees meer: Persbericht en Statenvragen: Toch snoepreisje naar Parma?

Spreektekst initiatiefvoorstel 'Doe-democratie' PS 3-10-2014

VZ, de PVV fractie heeft waardering voor Statenleden die de moeite nemen om een initiatiefvoorstel te schrijven. Zeker wanneer het een voorstel betreft wat tot doel heeft om in de lokale democratie de positie van de burger te versterken, dan schept zo'n voorstel hoge verwachtingen.

De vraag is nu of dit voorstel van de PvdA die verwachtingen ook waar zal maken en of de PvdA nu eindelijk haar regenteske veren van zich af kan schudden én dit in de praktijk ook waar maakt. De PvdA maakt in dit voorstel immers een overweging van belang, ik citeer:

"De burger is niet alleen kritischer en meer betrokken, de burger is ook cynischer geworden. Er is een toenemend wantrouwen jegens overheid en politiek. De afstand burger-politiek wordt groter en er is een verlies van vertrouwen in democratie." Einde citaat.

Lees meer: Spreektekst initiatiefvoorstel 'Doe-democratie' PS 3-10-2014

Spreektekst Financiële Verordening

Voorzitter,

 

De PVV wil een tweetal punten naar voren brengen over deze nieuwe financiële verordening.

 

Een eerste punt betreft de niet-inwerkingtreding van artikel 10 uit deze verordening. Dat gaat over de verplichting om een beheersstatuut in het leven te roepen voor het ontwikkelbedrijf en het grondbeleid, en dat te laten autoriseren door Provinciale staten. Omwille van verwijzing in het beheersstatuut naar het FBBV gaat het artikel gaat pas in werking als het college van GS dat wil.

 

De PVV wil in dat kader twee vragen stellen:

 

1. Zijn er naast het beheersstatuut van het ontwikkelbedrijf en het grondbeleid nog meer reglementen, verordeningen, richtlijnen of iets dergelijks die verwijzen naar het 'oude' FBBV?

 

2. Ambtelijk is aan de PVV gemeld dat het gaat om een puur juridische reden. Kan het college volledig uitsluiten dat er redenen van politieke, strategische of bestuurlijke aard zijn die ook aan de niet-inwerkingtreding ten grondslag liggen of daar een rol in spelen?

Lees meer: Spreektekst Financiële Verordening