Statenvragen ex art. 43 RvO inzake aanpak A67

Geacht college,

Het aantal ongevallen op de A67 lijkt sterk toe te nemen en algemeen wordt gesteld dat slechts enkel verbreding van de weg soelaas zal bieden. (1) De fractie van de PVV heeft de volgende vragen aan het college:

  1. Klopt het dat het aantal ongevallen en daarmee gepaard gaande voertuigverliesuren sinds de opheffing van het inhaalverbod voor vrachtwagens is toegenomen? Zo ja, bent u bereid met spoed bij de minister te pleiten voor herinvoering van het inhaalverbod, al dan niet zijnde een dynamisch inhaalverbod?
  1. Is het college bereid de minister nogmaals te wijzen op de acute noodzaak van aanpak van de A67 en haar mee te delen dat “nader onderzoek” een directe aanpak geenszins in de weg mag staan? Zo nee, waarom niet?
  1. Is het college het met de PVV-fractie eens dat in een stedelijke regio als Eindhoven – Helmond, met een groot economisch belang voor Noord-Brabant en een zeer zwaar belast wegennet, een goede bypass – al dan niet via provinciaal of gemeentelijk wegennet - onmisbaar is? Zo ja, welke (toekomstige) bypass is bij het college in beeld? Zo nee, waarom niet?

 

Namens de PVV Noord-Brabant,

Harry van den Berg

1 http://www.omroepbrabant.nl/?news/229136882/Iedereen+is+het+roerend+eens+alleen+verbreding+A67+lost+de+problemen+op.aspx

 

Beantwoording: pdfAanpak_A67_beantwoording_dd_02-06-2015.pdf

Het placebo voor de klimaatziekte

Of het nu wel op niet opwarmt, als je de “koorts van de aarde” wilt
bestrijden of voorkomen, dan is het handig de strijd aan te gaan met
middelen die werken.

De Duitse Energiewende is het bekendste voorbeeld van verduurzaming
van de energievoorziening. De effectiviteit van beleid, dat
resulteerde in een door duizenden windturbines verminkt landschap -
waarbij zelfs schitterende heuvel- en bergruggen geofferd werden - en
talloze met zonnepanelen verlelijkte vakwerkhuizen, is bedroevend: in
2014 werd 2,5% van de energiebehoefte door wind en zon gedekt.

Lees meer: Het placebo voor de klimaatziekte

Vervolgvragen huisvesting asielzoekers klooster Groot Bijstervelt in Oirschot

Op 26 maart stelde de PVV Noord-Brabant vragen over de huisvesting van 600 asielzoekers in als erfgoedcomplex aangemerkt klooster Groot Bijstervelt te Oirschot. Het college reageerde op per brief van 14 april 2015 op deze vragen.
 
Dat leidt tot de volgende vervolgvragen.
 
1. In de beantwoording van vraag 1 stelt het college dat het kloostercomplex in 2012 na de intakefase is afgevallen. De jaarrekening 2013 van de provincie die in het voorjaar 2014 verscheen bevatte onder meer de voortgangsrapportage van het ontwikkelbedrijf. Volgens die voortgangsrapportage zit het klooster Groot Bijstervelt in de intakefase. Hoe kan het College -gezien de jaarrekening 2013- beweren dat het kloostercomplex in 2012 is afgevallen?
 
2. Volgens de voortgangsrapportage van het ontwikkelbedrijf bij de begroting 2015 is de status 'Intakefase afgerond'. Vreemd genoeg hebben alle andere complexen waarvan de intakefase is gepasseerd een ander label. Ook andere voortgangsrapportages kennen het label 'intakefase afgerond' bij geen enkel project. Kan het college duidelijkheid verstrekken rondom de status 'intakefase afgerond' van klooster Groot Bijstervelt bij de begroting 2015? Wat was de uitkomst van de afronding van de intake? Waarom is er afgeweken van de reguliere labeling?
 
3. De PVV ontvangt graag alle documenten rondom de aanvraag, intake en besluitvorming van Groot Bijstervelt in het kader van de erfgoedcomplexen.
 
4.In de beantwoording van vraag 2 stelt het college dat zij de opvang van asielzoekers in een Brabants erfgoedcomplex niet uitsluit indien het past binnen de vastgestelde programmakaders en past binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Ondanks deze uitspraak van passendheid vond het college als autoriteit ruimte in Noord-Brabant  het niet vreemd dat ten behoeve van de huisvesting van asielzoekers in de voormalige Nassau Dietz kazerne in Budel (april 2014) de gemeente een tijdelijke ontheffing verleende om bewoning van het complex mogelijk te maken. Het ging dan weliswaar niet om een erfgoedcomplex, maar dit wekt op zijn minst de schijn dat dit principiële vraagstuk van passendheid toch niet zo principieel is voor het college als zij doet voorkomen. Is het college dan ook net als de PVV van mening dat de stellingname in de beantwoording op vraag twee slechts een wassen neus is gezien het college de kans in 2014 heeft laten lopen de gemeente aan te spreken op de planmatige passendheid van een complex?
 
Hoogachtend,
 
Namens de PVV fractie Noord-Brabant
 
Patricia van der Kammen
Alexander van Hattem
 
 

Statenvragen loonkosten dagelijks bestuur waterschap AA en Maas

Volgens Brabants Dagblad van 23 april  2015 gaan de loonkosten van het dagelijks bestuur van waterschap Aa en Maas stijgen van 171.315 naar 256.973 euro.

Dat leidt tot de volgende vragen.

1. Bent u bekend met het artikel in het Brabants Dagblad[1]?

2. Is het college het eens met de PVV dat politici een voorbeeldrol vervullen en dan ook zeer terughoudend moeten zijn als het gaat om stijging van hun eigen loonkosten, ook al is er een wettelijke mogelijkheid voor? Zo nee, waarom niet?

3. Een urenuitbreiding zou gerechtvaardigd kunnen zijn indien er meer werk te verrichten is. Bijvoorbeeld meer wettelijke taken, of een vrijwillige keuze om meer beleid te maken of taken met meer toeters en bellen vorm te geven. In het geval van een terugtredende overheid die zich zou moeten richten op (zo sober als mogelijke) uitvoering van de kerntaken is het niet wenselijk om meer te doen dan noodzakelijk. Is het college met de PVV van mening dat er enkel in geval van een zeer dringende en legitieme reden sprake zou mogen zijn van urenuitbreiding van de Waterschapsbestuurders? Zo nee, waarom niet? 

4. Is het college vanuit de rol als toezichthouder bereid na te gaan welke zeer dringende en legitieme reden er is voor uitbreiding van de capaciteit van het dagelijks bestuur van waterschap Aa en Maas? Zo nee, waarom niet?

5. Is het college vanuit de rol als toezichthouder bereid om indien een dringende en legitieme reden ontbreekt, van het dagelijks bestuur van het Waterschap te eisen dat zij afziet van deze bestuursuitbreiding? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u net als de PVV van mening dat de burger door flinke loonstijgingen via bestuursuitbreidingen zoals van dit dagelijks bestuur van het waterschap Aa en Maas het vertrouwen in de politiek nog verder verliest? Zo nee, waarom niet?

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Maikel boon

[1] http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omgeving/boxtel/top-van-waterschap-aa-en-maas-wil-meer-loon-1.4873860

 

Beantwoording: pdfLoonkosten_AA_en_Maas_beantwoording_dd_19-05-2015.pdf

Persbericht PVV Noord-Brabant: PVV Noord-Brabant wil interpellatie over subsidie Taskforce Georganiseerde Criminaliteit

Volgens berichtgeving op Omroep Brabant (1) over de provinciale subsidie voor de Taskforce Georganiseerde Criminaliteit zou er sprake zijn van geruzie over de besteding van dit geld tussen de vijf grote Brabantse steden. De PVV wil de problemen rond de Taskforce op de eerstvolgende vergadering op de agenda hebben en heeft daarom een interpellatiedebat hierover aangevraagd. Volgens de PVV is de georganiseerde criminaliteit in Brabant een acuut probleem en moet de aanpak keihard en professioneel zijn: "Gekissebis moeten we niet hebben. De criminelen moeten gepakt, gestraft en financieel volledig uitgekleed worden," aldus PVV-Statenlid Harry van den Berg.

PVV Brabant stelt vragen over falende DRIS-panelen in Tilburg

Geacht college,

Naar aanleiding van de berichtgeving omtrent het vervangen van DRIS-panelen in Tilburg (1) heeft de Brabantse PVV-fractie de volgende vragen: 

1          Heeft de provincie ook de huidige panelen in Tilburg (ten dele) gefinancierd?

  • Zo ja, waarom is er toen afgeweken van de techniek (software en hardware) die kennelijk elders in de provincie – en destijds door dezelfde toenmalige vervoerder Veolia - toegepast wordt?
  • Zo nee, waarom financiert de provincie de panelen nu wel?
  • Indien er sprake is van cofinanciering, welke partijen financierden er mee en voor welk aandeel?

2          Deelt u de mening van de PVV-fractie dat hier sprake is van onnodige geldverspilling en kunt u toezeggen dat iets dergelijks na de gunning van de OV- consessie in het SRE-gebied niet voor zal komen? Zo nee, waarom niet? 

3          Hoeveel gaan de panelen, inclusief plaatsing en bijbehorende software kosten, om hoeveel panelen gaat het en uit welke begrotingspost wordt dit gefinancierd?

4          In hoeverre is onderzocht of de panelen nog elders bruikbaar en verkoopbaar zijn?

  • Zo ja en indien verkoop mogelijk is, wie ontvangt dan de revenuen?
  • Zo nee, waarom niet?

 

Vriendelijke groet,

Namens de PVV-fractie Noord-Brabant

Harry van den Berg

(1) http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/tilburg/provincie-vervangt-haperende-informatiepanelen-bij-bushaltes-tilburg-1.4858965

 

Beantwoording: pdfDRIS_panelen_beantwoording_dd_12-05-2015.pdf

 

Vervolgvragen PVV Brabant inzake Raphael Dialogen‏

Geacht college,

In het financieel voorjaarsbericht [1] - een handreiking van de ambtelijke organisatie aan de Statenleden bij de start van de nieuwe statenperiode - staat voor de Raphael Dialogen een geraamd bedrag vermeld van €3.000.000 voor de nieuwe bestuursperiode (vanaf 2016), waarvan €750.000 voor 2016. Bij brief van 9 februari 2015 heeft de PVV Noord-Brabant schriftelijke vragen gesteld die op 3 maart 2015 zijn beantwoord via kenmerk 3782275 [2]. Dit is aanleiding tot de volgende vragen:

Lees meer: Vervolgvragen PVV Brabant inzake Raphael Dialogen‏

Statenvragen huisvesting van 600 asielzoekers in grootschalig erfgoedcomplex klooster Groot Bijstervelt Oirschot

1.Volgens het Eindhovens Dagblad van 24 maart worden in het voormalig historisch kasteelcomplex en later klooster Groot Bijsterveldt Oirschot zeshonderd asielzoekers gehuisvest1. Dit kloostercomplex zit in de provinciale procesgang voor grootschalige erfgoedcomplexen. Is het college bereid om op geen enkele manier medewerking te verlenen aan de huisvesting van asielzoekers in dit historische complex? Zo nee, waarom niet?

2. Zijn er nog andere complexen in de procesgang van de Brabantse grootschalige erfgoedcomplexen in beeld voor de huisvesting van asielzoekers? Zo ja, welke? Bent u bereid om direct afstand te nemen van de onzalige plannen voor huisvesting van asielzoekers in welk Brabants (potentieel) erfgoedcomplex dan ook? Zo nee, waarom niet? 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Alexander van Hattem
Patricia van der Kammen

1) http://www.ed.nl/regio/kempen/oirschot/600-asielzoekers-naar-klooster-groot-bijstervelt-oirschot-1.4823693

 

Beantwoording: Asielzoekers_Groot_Bijstervelt_Oirschot_beantwoording_dd_14-04-2015.pdf

Statenvragen PVV Noord-Brabant: Walgelijke boodschappen op lichtreclame onder de noemer kunst, op de STRP biënnale

‘s-Hertogenbosch, 22 maart 2015

Vragen van de Partij voor de Vrijheid Noord-Brabant aan het college van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 43 van het Reglement van Orde.

Betreft: teksten op lichtreclame onder de noemer kunst, op de STRP biënnale

1. In diverse media viel te lezen dat in het kader van de STRP biënnale 2015 via een lichtkrant uiterst walgelijke boodschappen, waaronder de teksten 'Welcome Islamic State' en 'Farewell to the state of Israel', werden gepubliceerd[1] [2]. Het zou om een kunstuiting ‘’Fare thee well’’ gaan, zo werd later gemeld[3]. Is het college bekend met de genoemde berichtgeving over de 'kunstuitingen'1 2 3 ?

2. De provincie Noord-Brabant wordt genoemd als partner & hoofdsponsor van de STRP[4]. Is de provincie partner van de STRP biënnale 20154 en is er subsidie verstrekt dan wel anderszins provinciale ondersteuning of facilitering verleend? Zo ja, om hoeveel geld of ondersteuning gaat het?

3. Wat vindt het college van deze uitingen onder de noemer kunst?

4. Wat vindt het college van de ophef die is ontstaan onder burgers door dit aanstootgevende kunstproject?

5. Is het college net als de PVV van mening dat de staat Israël nooit maar dan ook nooit vaarwel mag worden gezegd in Noord-Brabant? Zo nee, waarom niet?

6. Is het college net als de PVV van mening dat Islamitische Staat nog niet in een miljoen jaar welkom moet worden geheten in Brabant, zelfs niet als grap of kunstuiting? Zo nee, waarom niet?

7. Is deze vorm van smakeloze kunst de reclame die het college zich wenst voor de slimste regio?

8. Is het college bereid per direct het partnerschap met STRP te beëindigen en eventuele verstrekte subsidie voor STRP biënnale 2015 terug te vorderen? Zo nee, waarom niet?

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Alexander van Hattem

Mariëtte Frijters-Klijnen

Patricia van der Kammen

Harry van den Berg

Joyce Kardol

[1] http://www.ed.nl/regio/eindhoven/vreemde-teksten-van-lichttoren-in-eindhoven-verwijderd-1.4815505

2 http://www.dichtbij.nl/eindhoven/regio/artikel/3945489/kunstwerk-op-lichttoren-kan-alleen-ontsproten-zijn-uit-een-ziek-brein.aspx

3 http://www.dichtbij.nl/eindhoven/regio/artikel/3944762/fophef-aanstootgevende-lichtkrant-blijkt-kunstproject-voor-strp.aspx

4 http://strp.nl/nl/partners/

Beantwoording: Lichtreclame_STRP_biënnale_beantwoording_dd_14-04-2015.pdf

Persbericht: PVV Noord-Brabant "Provincie heeft bloed aan de Klimaatpaal!"

“Schaamt het college zich niet kapot dat het zich committeert aan dit soort zogenaamd duurzame smerigheid, nota bene als eerste investering van het Energiefonds? Zo nee, waarom niet?” Harde woorden van de Brabantse PVV over de plannen voor de plaatsing van 3 windturbines bij Breda.

“De PVV heeft meerdere malen gewezen op de uiterst bedenkelijke winning van het metaal neodymium. Toch staat het provinciebestuur het gebruik hiervan in de windturbines toe. Dat is willens en wetens de levens en gezondheid van vele Chinezen bedreigen, die het metaal in een ware chemische hel moeten winnen”.

In een set Statenvragen eist de PVV intrekking van de vergunning voor de geplande turbines. “Beter is het om het plaatsen van deze en andere aantoonbaar nutteloze klimaatminaretten überhaupt te schrappen.”

Statenvragen: http://www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/nieuws/statenvragen/1248-statenvragen-investering-in-neodymium-windturbines

FNV weigert PVV bij verkiezingsdebat

Pure discriminatie en een belediging van de democratie. Zo typeert de PVV Noord-Brabant het besluit van FNV West-Brabant om de PVV-kandidaten te weren bij een verkiezingsdebat vanavond in Bergen op Zoom.

Op 8 februari jl. verzond FNV West-Brabant een uitnodiging aan “de politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen van de provinciale Staten van Noord-Brabant” – dus ook aan de PVV Noord-Brabant – om deel te nemen aan een verkiezingsdebat.

Nadat de PVV Noord-Brabant deze uitnodiging had geaccepteerd liet de vertegenwoordiger van de FNV weten dat de PVV tóch niet welkom is. Schriftelijk bevestigden zij dit als volgt:

“ moet ik u mededelen dat de FNV de PVV niet kan uitnodigen voor het verkiezingsdebat van 12 maart te Bergen op Zoom. 

Het dagelijks bestuur van de FNV heeft vorig jaar, naar aanleiding van de Marokkanen uitspraken, besloten dat de PVV niet meer uitgenodigd wordt voor acties en bijeenkomsten van de FNV en de aangesloten bonden. Dit omdat de uitlatingen strijdig zijn met de grondslagen van de FNV. Dit besluit is destijds via de pers gecommuniceerd.

Onze lokale vrijwilligers waren onvoldoende van dit besluit op de hoogte waardoor helaas een miscommunicatie is ontstaan.”

Dat de FNV nu een democratisch gekozen politieke partij uitsluit, met een grote achterban in West-Brabant, is een belediging voor de democratie. Het standpunt van veel kiezers in onze provincie mag nu in een verkiezingsdebat niet gehoord worden. Bovendien bevinden zich onder de FNV-leden ook veel PVV-stemmers. “Dat is geen miscommunicatie, maar pure discriminatie. Voor gestaalde kaders van de FNV weegt de politieke correctheid zwaarder dan de democratie. Daarmee doet de FNV de Brabantse kiezers tekort en maken zij een open discussie over belangrijke thema’s als economie en werkgelegenheid in West-Brabant onmogelijk. Een gotspe!” aldus de Brabantse PVV lijsttrekker Alexander van Hattem.

Statenvragen PVV Noord-Brabant over nut breedbandfonds‏

Steeds meer signalen wijzen erop dat het nut van het breedbandfonds evenals de belangrijkste doelstelling daarvan -de uitrol van glasvezel- sterk valt te betwisten. Zo valt in het Eindhovens Dagblad van 9 maart jl. te lezen dat minister Kamp van Economische Zaken de ether een radio-bandbreedte voor snel internet wil geven.[1] Het doel hiervan is dunbevolkte gebieden te gaan voorzien in de behoefte van sneller internet, iets dat het breedbandfonds ook wil bewerkstelligen met een eenzijdige inzet op glasvezel inclusief relatief hoge aanlegkosten. Dit roept bij de PVV de volgende vragen op:

Lees meer: Statenvragen PVV Noord-Brabant over nut breedbandfonds‏

Statenvragen PVV Noord-Brabant: Specifieke zorgopvang voor Marokkaanse ouderen, op islamitische grondslag

Geacht college,

In BN de Stem van 5 maart 2015 [1] is te lezen dat er in Roosendaal wordt gewerkt aan zorgopvang voor Marokkaanse ouderen. De voorzitter van de nieuwe Marokkaanse moskee in Roosendaal juicht het initiatief toe, en wijst er volgens BN de Stem op dat het goed is dat er bij de opvang en verpleging van eerste generatie oudere Marokkanen rekening wordt gehouden met culturele nuances als taal, een ruimte om te bidden, een gescheiden opvang van mannen en vrouwen en flexibele bezoekmogelijkheden.

Dit leidt tot de volgende vragen:

Lees meer: Statenvragen PVV Noord-Brabant: Specifieke zorgopvang voor Marokkaanse ouderen, op islamitische...

Spreektekst: Wijziging financiële verordening

Voorzitter,

 

de PVV is blij met de omslag naar een voorjaarsnota naar een zogeheten perspectiefnota, maar gaat er wel vanuit dat een degelijk financieel perspectief daarvan onderdeel uitmaakt.

 

In het verlengde daarvan verbaast het de PVV dat het college naar een situatie met nog maar één burap toe wil.

 

Dat vinden we geen goed idee. Juist omdat de stand van zaken, actualiteit en voortschrijdend inzicht ten aanzien van de bestedingsruimte, uitputting en voortgang in de planuitvoering van het lopende jaar onontbeerlijk zijn om een degelijk perspectief voor de toekomst te schetsen.

 

Voorzitter,

 

hiertoe amenderen wij het voorliggende voorstel.

Spreektekst Wijziging treasuryverordening en goedkeuring hybride lening

Voorzitter,

 

de PVV heeft eerder argumenten genoemd waarom zij geen voorstander kan zijn van de zogeheten leningen met een maatschappelijk rendement.

 

Leningen met een maatschappelijk rendement zijn niets anders dan buiten de begroting om oprekken van beleidsplannen en institutionele invloed en potten met geld opmaken.

 

Nog meer linkse hobbies en nog meer overheid met haar wurgende bemoeienis. Terwijl de Brabantse burger juist minder overheid nodig heeft.

 

Lees meer: Spreektekst Wijziging treasuryverordening en goedkeuring hybride lening

Spreektekst ZW-Delta

Vz,

Wat de PVV betreft zijn de zoetwatermaatregelen een essentiële randvoorwaarde bij het zout maken van het Volkerak-Zoommeer. In de commissievergadering hebben wij duidelijk aangegeven dat de hierbij gebruikte term “klimaatbestendig” een loze kreet is.

Robuust en veilig moeten de uitgangspunten zijn en niet de klimaatideologie.

Vz, op 26 mei 2014 is in PS van Zeeland dit onderwerp ook besproken. Het Zeeuwse college van GS stelde toen ten aanzien van het Brabantse deel van het pakket dat – ik citeer: “er in Brabant nog veel méér moet gebeuren”, er is hier “sprake van een krekenstelsel waar heel veel geld in gestoken moet worden” – einde citaat.

Vz, in hoeverre maakt de hier bedoelde aanpak van het krekenstelsel uit van de nu te alloceren middelen of moet hiervoor nog extra geld bij?

Lees meer: Spreektekst ZW-Delta

Spreektekst: ZRK digitalisering

Voorzitter, we gaven het in de commissievergadering al aan en ik herhaal het nog eens: de ZRK heeft wederom uitstekend werk geleverd, waarvoor dank en een compliment. De PVV vindt het vreemd dat moet worden geconstateerd dat er nog geen heldere visie op informatiebeleid is, noch een degelijk verankerde organisatie daarvan. De aanbevelingen van de ZRK delen we dan ook.

 

Maar dan zijn we er nog niet wat de PVV betreft.

 

Voorzitter, archivering en dossiervorming is vakwerk. De PVV is geschrokken van de constatering dat de provincie toewerkt naar de situatie waarin de inhoudelijk behandelend medewerker van een dossier verantwoordelijk is voor de archivering en dossiervorming in plaats van medewerkers die gespecialiseerd zijn in informatieverwerking en archivering. Zeker als je dat afzet tegen de potentiële afbreukrisico's daaromtrent die ook de Rekenkamer benoemt.

Lees meer: Spreektekst: ZRK digitalisering

Persbericht PVV Noord-Brabant: Stop de stimulering om euro's te verbranden

Met verbazing heeft de PVV vernomen dat het provinciebestuur de subsidieslurpende mestvergisters en windmolens in Brabant wil belonen. Een veehouder kan met de vernieuwde Brabantse zorgvuldigheidsscore veehouderij 1.1 in de provincie Noord-Brabant punten verdienen om uit te breiden door het besparen op energie en het gebruik van groene stroom of duurzame energie zoals een windmolen of een mestvergister. 
PVV-Statenlid Joyce Kardol: ''Energiemaatregelen zijn totaal niet relevant voor de aanpak van overlast van de veehouderij. Het provinciebestuur moet het plaatsen van subsidieslurpende mestvergisters en windturbines in het Brabantse landschap niet stimuleren en al helemaal niet belonen. De provinciale aandacht moet uitgaan naar leefbaarheid, volksgezondheid en dierenwelzijn in de veehouderij. Daarvoor moeten de juiste systemen worden ingezet, de vorm van energievoorziening maakt daarin geen verschil." 

Reden voor de PVV om komende vrijdag tijdens de Statenvergadering een motie vreemd aan de orde van de dag in te dienen om deze energiemaatregelen te schrappen uit de BZV 1.1 en te focussen op de echte problematiek in de veehouderij.