PVV NB: Versmalling N282 bij Rijen schandalig!

De Brabantse PVV-fractie vindt het versoberen van de N282 bij Rijen “de zoveelste schandalige versobering in de provinciale wegenplannen”. Eerder werden de verdubbeling van het aantal rijstroken op de N324 bij Oss en de N279 bij Helmond geschrapt, evenals enkele geplande rotondes.

De PVV vindt een 4-baans N282 bij Rijen noodzakelijk, niet alleen vanwege de gewone drukte, maar ookvanwege de vangnetfunctie die deze weg heeft voor het geval dat er calamiteiten zijn op de A58. “Die snelweg weet men in Den Haag en Den Bosch ook al decennia te negeren”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.

“Sinds 2011 heeft de Brabantse automobilist maar liefst 600 miljoen euro meer betaald aan provinciale opcenten dan dat er in het wegennet geïnvesteerd is. Het lijkt er sterk op dat de huidige coalitie van VVD, PvdA, D66 en de SP een hekel hebben aan de automobilist, maar allerminst aan diens belastingcenten!”

Lees meer: PVV NB: Versmalling N282 bij Rijen schandalig!

PVV Noord-Brabant: Geen peperdure Bossche universiteit met Brabants belastinggeld!

In tegenstelling tot wat in de ''Uitwerking bestuursakkkoord'' staat, gaat het college wel degelijk belastinggeld besteden aan niet-kerntaken. De provincie Noord-Brabant draagt 10 miljoen euro bij aan een Graduate School, waarover de commissaris van de Koning bekend heeft gemaakt dat ''het initiatief van start kan gaan''. Hiermee wordt vooruitgelopen op besluitvorming die nog in Provinciale Staten moet plaatsvinden.

“Blufpoker!” noemt PVV Statenlid Joyce Kardol de uitspraken van de gedeputeerde: ''Er wordt een overeenkomst tot samenwerking beklonken zonder dat er een financieel kader is. Met belastinggeld moet je niet gokken.''

Reden genoeg om namens de PVV Noord-Brabant Statenvragen te stellen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Lees meer: PVV Noord-Brabant: Geen peperdure Bossche universiteit met Brabants belastinggeld!

Statenvragen: bussen Arriva laten leerlingen staan

Geacht college,

In het Brabants Dagblad van vrijdag 11 september jl staat het relaas te lezen van leerlingen en studenten die in de regio Langstraat / Land van Heusden en Altena het slachtoffer zijn van structurele problemen met het Openbaar Vervoer.
Volle (buurt)bussen van Arriva, rijden haltes voorbij of moeten (in het geval van de Interliner Breda - Gorinchem) nee verkopen zodat leerlingen / studenten vaak urenlang staan te wachten om een plekje te bemachtigen om van A naar B te kunnen reizen.

Het meest schrijnend is de situatie voor de leerlingen van de praktijkschool MET in Waalwijk: Leerlingen die net wat meer structuur nodig hebben in hun leven, kunnen het moeilijk begrijpen dat de volle bussen niet stoppen en aan hun neus voorbij rijden. De PVV Noord-Brabant fractie vind de gehele gang van zaken asoluut niet kunnen en heeft daarom de volgende vragen:

Lees meer: Statenvragen: bussen Arriva laten leerlingen staan

PVV NB: “Géén aanmeldcentra asielzoekers in Brabant, maar grenzen sluiten!”

De Statenfractie PVV Noord-Brabant wil dat het provinciebestuur zich verzet tegen de vestiging van aanmeldcentra voor asielzoekers in Budel en Gilze-Rijen.

“Deze asielzoekers zijn al diverse veilige landen gepasseerd voordat zij in Nederland arriveren. Zulke zogenaamde vluchtelingen zijn wat de PVV betreft niet welkom in Brabant of in de rest van Nederland, ze moeten worden opgevangen in de eigen regio. Onze grenzen moeten worden gesloten voor hen!!”, aldus PVV Noord-Brabant fractievoorzitter Van Hattem.

In Statenvragen vraagt de PVV aan Gedeputeerde Staten welke effecten te verwachten zijn voor de leefbaarheid, het vestigingsklimaat en de sociale veiligheid door de komst van deze aanmeldcentra. Daarbij roept de PVV het provinciebestuur op om bij de staatssecretaris duidelijk te maken dat de aanmeldcentra in Brabant ongewenst zijn.

Lees meer: PVV NB: “Géén aanmeldcentra asielzoekers in Brabant, maar grenzen sluiten!”

PVV: rol provincie programma Beter Benutten buitengewone puinhoop

Vz. Allereerst een woord van dank aan de Zuidelijke Rekenkamer, die ons in opmerkelijk milde bewoordingen een schrikbarend amateuristisch beeld laat zien van de hele bureaucratische poppenkast in het kader van BBB, Beter Benutten Brabant.
Er wordt feitelijk gehakt gemaakt van de informatievoorziening in het algemeen en richting ons, Provinciale Staten, als kaderstellende en controlerende partij, in het bijzonder.
Enkele mislukte hobby’s op dit terrein, zoals spitsmijden, worden genadeloos afgekraakt, daar waar het ons als “succesvol” gepresenteerd werd. BBB, het doel moet worden: Betere Benutting Belastinggelden.

BBB: Beter Benutten Brabant, een vele tientallen miljoen euro’s zwaar pakket om de filedruk in Brabant op de bestaande infrastructuur via slimme maatregelen met 20% te verminderen, overigens vanuit Den Haag, met de VVD en PvdA aan het roer, nogal geholpen door accijns- en belastingverhogingen op brandstoffen.
Om te beginnen: dat doel van 20% wordt slechts in enkele gevallen misschien gehaald, inderdaad: bij de gevallen waar de asfalteermachine in gebruik genomen wordt.

BBB: volgens de PVV-fractie is Beter Benutten Brabant over het algemeen genomen duidelijk één van de Betere Bestedingen van Belastinggeld, hoewel we ook – en te veel -  Betreurenswaardige Bestuurlijke Blunders tegenkomen, zoals het schrappen van betere afstelling van verkeerslichten, evenals Brutale Bestuurlijke Bluf, als het gaat over prestaties.

Lees meer: PVV: rol provincie programma Beter Benutten buitengewone puinhoop

PVV: Ombouw N65 kan beter en veel goedkoper!‏

Het verdiepen van de N65 bij Vught is onzeker geworden vanwege budgetoverschrijding. Door het spoor door Vught niet te verdiepen kan de N65 gemakkelijk wel verdiept aangelegd worden, zo stelt PVV-statenlid Harry van den Berg: “Een aanzienlijk eenvoudiger operatie, waarbij veel minder huizen gesloopt moeten worden en al gauw 200 miljoen euro bespaard wordt”.

De Brabantse PVV had al eerder geageerd tegen het ruim 450 miljoen euro kostende plan voor een spoorbak in Vught. “Bijna een half miljard euro voor iets dat jarenlang het dorp op zijn kop zet en geen betere oplossing voor overlast biedt dan een spoortracé waarnaast fraaie, doorzichtige geluidsschermen geplaatst worden”.

De partij vindt dat, zeker nu een verdiepte N65 op losse schroeven komt te staan door budgetoverschrijding, de hele Vughtse situatie heroverwogen moet worden. “Spoor boven, snelweg verdiept: eenvoudiger, minder overlast, minder sloop en 200 miljoen euro goedkoper. Het is ons een raadsel waarom het vorige college deze variant weigerde uit te zoeken. Met het nieuwe college en de nieuwe omstandigheden is deze optie zeker de moeite waard om alsnog goed door te rekenen!”


Lees meer: PVV: Ombouw N65 kan beter en veel goedkoper!‏

Statenvragen PVV inzake gemeenten die opdracht provincie in de wind slaan‏

Geacht college,


Volgens Brabants Dagblad van 23 juli 2015 hebben slechts 6 Brabantse gemeenten gehoor gegeven aan de opdracht van de provincie om vóór 1 juli 2015 een toekomstvisie in te sturen met daarin antwoord op de vraag of zij zelfstandig willen blijven. De overigen hebben uitstel gevraagd, een oud rapport ingeleverd, of helemaal niet gereageerd.[1]

Volgens de krant 'hoeven de nalatige gemeenten niet bang te zijn voor een tik op de vingers, zo blijkt uit een reactie van de provincie'.

Dat leidt tot de volgende vragen:

1. Volgens het college hoeven de nalatige gemeenten niet bang te zijn voor een tik op de vingers. Is het college net als de PVV van mening dat het college een brevet van bestuurlijk onvermogen afgeeft met deze slappe reactie?

2. Is het college in het algemeen bereid om te handhaven als zij opdrachten uitvaardigt? Waarom worden er in dit geval geen consequenties aan verbonden?

3. Is het college net als de PVV van mening dat de slappe reactie van het college een klap in het gezicht is van de gemeentes die wél gehoor hebben gegegeven aan de opdracht van de provincie?

4. Is het college net als de PVV van mening dat de reacties in de gemeente Nuenen van 5 augustus 2015 (Eindhovens Dagblad[2]) al een voorbeeld is van terechte onvrede bij gemeentes over de houding van de provincie?

5. Gezien zij zich graag op die wijze portretteert, beschouwt de provincie zichzelf nog steeds als een excellente netwerkorganisatie met een uniek verbindend vermogen, nu een groot deel van de directe samenwerkingspartners -nota bene partners met wie een toezichtsrelatie bestaat- niet eens op een verzoek reageert?

6. Worden betreffende gemeenten die geen gehoor hebben gegeven aan de opdracht van het college nog wél uitgenodigd voor de nieuwjaarsreceptie en andere netwerkfeestjes? Zo ja, waarom?

7. Is het college net als de PVV van mening dat de lage respons op de opdracht van de provincie sowieso een glashelder signaal is dat het project herindelen nu al faliekant mislukt is? Zo nee, hoe duidt het college de lage respons dan?

8. Is het college bereid haar planning rondom de herindelingen te laten varen en gemeentes ruimte en vrijheid te geven om via zelfgekozen routes en tijdpaden herindeling, fusies en/of samenwerkingsverbanden aan te gaan? Zo nee, waarom is het college niet bereid de leiband los te laten en de gemeentes hun vrijheid terug te geven?

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

P. van der Kammen


[1] http://www.bd.nl/regio/brabant/brabantse-gemeenten-slaan-opdracht-provincie-in-de-wind-1.5103698

[2] http://www.ed.nl/regio/geldrop-e-o/nuenen/w70-nuenen-kan-prima-samenwerken-in-toekomst-met-enkele-buurgemeenten-1.5129813?ref=regio_geldrop-e-o_nuenen-category_header

 

Beantwoording: pdfNalatige_gemeenten_toekomstvisie_beantwoording_dd_25-08-2015.pdf

Statenvragen Openbare besluitenlijst vergadering Gedeputeerde Staten d.d. 14 juli 2015

Met verbazing heeft de PVV kennis genomen van de GS-besluitenlijst van 14 juli jl.1 De punten van deze lijst doen overkomen alsof het eerder een EU-besluitenlijst betreft dan een besluitenlijst van het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant. Deze lijst roept bij de PVV dan ook de volgende vragen op:
  1. Is het college het met de PVV eens, dat de besluitenlijst van 14 juli het beeld schetst dat de provincie Noord-Brabant overwegend slechts bezig is met het uitvoeren van de bestuurlijke agenda van Brussel? Zo neen, vindt het college het dan niet samen met de PVV kwalijk dat de EU-bemoeizucht al zo ver reikt dat GSvoor de helft van zijn vergadering met EU-beleid bezig is?  
  1. Kan het college duidelijk maken wat voor de hardwerkende, belastingbetalende Brabanders nu precies de concrete meerwaarde is van projecten die gaan over zaken als Europese kennisdeling over eerlijk delen van zoetwater (Water-GO!)? Hoeveel cofinanciering moet er bij een dergelijk project en betekent de implementatie ervan ook dat er weer allerlei EU-regels aan de provincie opgedrongen worden?
 
Namens de PVV Noord-Brabant,
 
Joyce Kardol
 
 
 

Statenvragen PVV Noord-Brabant omtrent begroting Omgevingsdienst‏ Midden- en West-Brabant en informatieplicht GS

Via de raadsinformatiebrief nummer 28 d.d. 15 juli van de gemeente Dongen (1), heeft onze fractie kennis genomen van de werkelijke reden achter het niet vaststellen van de begroting van de OMWB op 1 juli jl.

In deze informatiebrief vinden we het volgende:

‘Een meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de vaststelling van de begroting 2016.

In artikel 12 van de gemeenschappelijke regeling OMWB is echter bepaald, dat besluiten worden genomen met een meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij besluiten betreffende het vaststellen van de begroting, begrotingswijzigingen en de jaarrekening, dient de meerderheid tevens tenminste de helft van de totale omzet van het voorafgaande jaar te vertegenwoordigen.

Uit een analyse na de stemming bleek dat de deelnemers die voor de vaststelling van de begroting 2016 stemden, niet meer dan de helft van de omzet van het voorafgaande jaar vertegenwoordigden. Daardoor is de begroting 2016 niet vastgesteld.’

1. Kan het college aangeven waarom het niet duidelijk heeft gemaakt dat een reglementaire reden ten grondslag lag aan het niet vaststellen van de begroting 2016 van de OMWB?

2. Was het college tijdens de PS-vergadering van 10 juli jl. hiervan al wel op hoogte? Zo nee, is het college het dan met de PVV eens dat dit wel zo had moeten zijn? Zo maakte de gemeente Dongen al op 8 juli jl. per brief duidelijk wél op de hoogte te zijn. (2)

3. Is het college het met de PVV van eens dat hier sprake is onvolledig informeren vanuit GS richting PS?

Op de site van de OMWB is van de vergadering van 1 juli geen verslag vinden.

4. Kan het college het verslag van deze vergadering overleggen?

5. Kan het college duidelijk maken welk standpunt door de provincie is ingenomen tijdens deze vergadering?

In de beantwoording technische vragen over de Omgevingsdiensten voorafgaand aan de PS-vergadering van vrijdag 10 juli jl. wil het college het laten overkomen alsof het ontbreken van toelichting over de dekking van het budget van € 1,5 miljoen voor de investeringsagenda de reden was achter het niet vaststellen van de begroting. Dit blijkt nu niet zo te zijn, het betreft volgens de raadsinformatiebrief van de gemeente Dongen een reglementaire kwestie.

6. Waarom heeft het college in de beantwoording op de technische vragen aangegeven dat onduidelijkheden over de dekking van het budget van € 1,5 miljoen voor de investeringsagenda de reden waren voor het niet vaststellen van de begroting 2016, terwijl uit de raadsinformatiebrief van de gemeente Dongen blijkt dat het motief hiervoor geheel anders was?

Met vriendelijke groet,

Namens de Statenfractie PVV Noord-Brabant,

Louis Roks

Alexander van Hattem

1 http://www.dongen.nl/gemeenteraad/dsresource?objectid=12339&type=org

2 http://www.dongen.nl/gemeenteraad/dsresource?objectid=12340&type=org

 

Beantwoording: pdfBegroting_OMWB_en_informatieplicht_GS_beantwoording_dd_01-09-2015.pdf

Spreektekst Verordening Ruimte 2014

Voorzitter, in een langdurig en intensief proces is de transitie naar een zorgvuldige veehouderij ingezet welke afgelopen jaar is verankerd in de verordening ruimte (VR) en de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV). 

Voorzitter, voor liggen nu hoofdzakelijk technische wijzigingen, maar waar de PVV eigenlijk naar benieuwd is zijn de ervaringen in de praktijk. Graag wil ik van de gelegenheid gebruik maken om deze aan de orde te stellen.  

Voor de Brabantse beleving maar ook voor dierenwelzijn is het belangrijk dat de koe de stal uit komt. Met deze communistische actie (stikstofmaatregel) dwingt het college echter om ondernemers die toch nog een beetje willen groeien gedwongen worden:

- luchtwassers te plaatsen

- de stal dicht te houden

- en koeien jaarrond op stal te houden

zodat er geen stikstof meer uit gaat. 

Dit college heeft hiermee laten zien helemaal niet op te komen voor de dierenwelzijn en weidegang, maar juist voor de intensieve veehouderij. Hoe ver kunnen we in het Natura 2000-moeras zakken? Voorzitter, wat gaat het college doen om te zorgen dat alle boeren in Brabant goed kunnen blijven boeren? 

PVV wil hierbij als eerste voorstellen om de totaal niet relevantie en alleen maar geldslurpende energiemaatregelen in de verordening ruimte (en BZV) te schrappen. Gevaarlijke windtubines en groene energie gaan de overlast in de veehouderij niet oplossen. Integendeel niemand wil in zijn achtertuin een windturbine.

Voorzitter, burgers zitten ook niet te wachten op een asielzoekerscentrum in hun achtertuin. Met de Ruimte voor ruimte-regeling zijn in de loop der jaren ook voormalige militaire complexen gesloopt. In Grave maar ook Gilze-Rijen en Budel (Cranendock) liggen ook voormalige militaire complexen. Hier liepen ooit militairen rond en gaven ze de omgeving een veiliger gevoel. Tegenwoordig zijn hier asielzoekercentra gehuisvest. Kan het college toezeggen (danwel opnemen in beleidsregel ruimte voor ruimte) dat er nooit provinciale middelen beschikbaar worden gesteld voor het saneren van militaire complexen ten behoeve van asielzoekerscentra? Om de provinciale belangen veilig te stellen dient de PVV een amendement in om vast te leggen dat er geen asielzoekerscentra worden gecreëerd in het buitengebied. 

En welke functies verstaat het college onder ''maatschappelijke voorziening'' danwel ''levensbeschouwelijke voorziening''? Kan het college de uitspraak uit 2011 herbevestigen dat net als onder leisure voorziening hieronder geen kerk en/of moskee wordt verstaan?

Afsluitend staat in de toelichting van artikel 4.3. de nieuwbouw van woningen voor specifiek arbeidsmigranten benoemd. Erkent het college hiermee dat de duidelijke toename van het aantal arbeidsmigranten uit de Europese Unie een probleem is? 

Statenvragen aanbod ambtelijke inzet dossier huisvesting asielzoekers

Geacht college,

De lijst van ingekomen stukken[1] bevat een brief van GS aan diverse Brabantse gemeenten, d.d. 15 juni 2015 met kenmerk C2172762/3823123 over de huisvesting van asielzoekers.

In deze brief reageert het college van GS op een schriftelijk verzoek van een negental Noordoost-Brabantse gemeenten die de provincie om een financiële bijdrage of het beschikbaar stellen van woningen uit de Brabantse Verkoopgarantieregeling vragen.

Het college reageert primair terecht met de boodschap geen financiële middelen beschikbaar te stellen, en ook geen woningen uit de garantieregeling voor de huisvesting van statushouders beschikbaar te stellen.

In het vervolg van de brief echter zegt de provincie deelname in een werkgroep en ambtelijke ondersteuning toe bij onder meer een regionale werkgroep omtrent de huisvesting van statushouders.

1. Is het college net als de PVV van mening dat de gemeenten boter op hun hoofd hebben doordat zij nauwelijks bezwaar maken tegen de komst van grote stromen asielzoekers naar Nederland en hun gemeenten en kennelijk ook niet in plaats van de provincie om geld te vragen, bij de regering de boodschap 'genoeg is genoeg' neerleggen? Zo nee, waarom niet?

2. In de brief van het college d.d. 15 juni wordt verwezen naar een ambtelijke bijeenkomst die reeds in mei heeft plaatsgevonden en waar reeds toezeggingen zijn gedaan als het gaat om provinciale ambtelijke ondersteuning. Is het college net als de PVV van mening dat huisvesting van asielzoekers geen taak is van de provincie en dat de provincie dan ook geen ambtelijke ondersteuning of inzet dient te leveren? Zo nee, waarom niet?

3. Is het college net als de PVV van mening dat als GS nu toezegt ambtelijke capaciteit te leveren er dan kennelijk nog overcapaciteit is bij de ambtelijke staf? Zo nee, waarom niet?

4. Bij de begroting 2015 werd het streefcijfer voor het aantal fte ambtenaren voor het jaar 2014 tussentijds naar boven bijgesteld omdat het college de doelstelling niet ging realiseren. Kan het college inzicht verschaffen in de stand van zaken afbouw structurele formatie?

5. Is het college net als de PVV van mening dat indien de provincie zich bezighoudt met zaken die niet tot het takenpakket of tot de beleidsvoornemens behoren, GS dan bewust obstructief handelt ten aanzien van de gemaakte afspraken en gestelde targets zoals de reductie van personeelsomvang? Zo nee, waarom niet?

6. Is het college bereid de gemeenten te laten weten dat er op geen enkele manier ambtelijke inzet wordt geleverd? Zo nee, waarom niet?

7. Is het college bereid de streefwaarde voor het aantal fte naar beneden bij te stellen gezien de kennelijke ruimte die daarvoor is?



Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-BrabantP. van der Kammen

 


[1] Onderwerp 13 via http://brainps.brabant.nl/actueel/lis.aspx?qvd=20150623&p=2 . Zie ook bijlage.

 

Beantwoording: pdfAmbtelijke_inzet_huisvesting_asielzoekers_beantwoording_dd_14-07-2015.pdf

Statenvragen nikaabweigerende buschauffeur

Geacht college, 
 
Volgens berichtgeving heeft Arriva zich bij een nikaabdragende vrouw verontschuldigd voor de weigering van een buschauffeur om deze vrouw tot de bus toe te laten. De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:

1 Bent u bekend met het bericht ‘Excuses om weigeren vrouw met nikaab in bus’?1

2.  In het Programma van Eisen Openbaar Vervoer Noord-Brabant 20152 heeft u in  paragraaf C11 over sociale veiligheid vermeld: “Het rijdend personeel rijdt veilig en is  verantwoordelijk voor de rust en orde in het voertuig.” Onder punt C11.10 geeft u  aan dat “het handhaven of verbeteren van de veiligheidsgevoelens bij Reizigers en  personeel” een speerpunt is. Deelt u de mening van de PVV dat een buschauffeur het  volste recht heeft om personen het recht tot toegang tot een bus te weigeren  omwille van de veiligheidsgevoelens en de orde en rust in het voertuig?

3. Op 22 mei jl. maakte het kabinet haar voornemen bekend gezichtsbedekkende kleding, waaronder nikaabs, te willen verbieden in het openbaar vervoer, mede vanuit het oogpunt van veiligheid.3      Bent u het met de PVV-fractie eens dat, gelet op dit kabinetsstandpunt, gelet op de mensonterende islamitische ideologie4 die de nikaab uitdraagt en de onherkenbaarheid van de in de nikaab verblijvende persoon, de buschauffeur het volste recht heeft deze persoon te weigeren? Zo nee, waarom niet en heeft de chauffeur dan volgens u wel of niet het recht toegang te weigeren voor personen met bivakmutsen, gesloten integraalhelmen of gezichtsbedekkende maskers?

4 Bent u bereid om het publiekelijk op te nemen voor deze buschauffeur en zijn verantwoordelijkheid om de veiligheid en veiligheidsgevoelens van zichzelf en zijn passagiers te handhaven, conform het gestelde in het Programma van Eisen, zo nee, waarom niet?

5 Bent u bereid boerka- en nikaabweigerende buschauffeurs en andere werknemers in het publieke domein, die verantwoordelijkheid dragen voor anderen, toe te staan boerka’s, nikaabs en andere niet-herkenbare personen te weigeren totdat het boerkaverbod van kracht is? Zo nee, waarom niet? 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant 
 
Alexander van Hattem 
Harry van den Berg 
 
 

1 http://www.telegraaf.nl/binnenland/24199148/__Excuses_om_weigeren_vrouw_met_nikab_in_bus__.html?utm_source=mail&utm_medium=email&utm_campaign=email

2 http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2013/09/Programma-van-Eisen.pdf

3 http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/05/22/eenduidige-norm-voor-gezichtsbedekkende-kleding-in-onderwijs-en-zorg-overheidsgebouwen-en-openbaar-vervoer.html

4 http://www.thereligionofpeace.com/

 

Beantwoording: pdfNikaabweigerende_buschauffeur_beantwoording_dd_14-07-2015.pdf

Persbericht PVV Brabant: Subsidie weg, laadpalen weg!

De Brabantse PVV vraagt het provinciebestuur om per direct hetplaatsen van nieuwe laadpalen voor elektrische auto's te stoppen.

"De gemiddelde leaserijder met hybride wagen is te lui om de stekkerin het stopcontact te steken, zo blijkt uit onderzoek. De provincie volzetten met provinciale laadpalen van 1000 euro subsidi per stukper jaar was alleen al daarom een belachelijk plan, zeker als je in ogenschouw neemt dat er volgens onze berekeningen 25 laadpalen - dus25.000 euro per jaar - nodig zijn om het energieverbruik van 1 huishouden te vergroenen", aldus woordvoerder Harry van den Berg.

"Nu ook nog eens de markt voor hybride auto's in gaat storten door hetwegnemen van belastingvoordeel, is het helemaal van de gekke om nog van die klimaatpalen neer te zetten", aldus de PVV, die ook wil wetenhoeveel inkomsten uit opcenten de provincie dit jaar misgelopen is door de "belachelijke belastingvoordelen" op deze hybride auto's.

Lees meer: Persbericht PVV Brabant: Subsidie weg, laadpalen weg!

Persbericht en Statenvragen:"PVV Brabant, Geen slikken of stikken bij gemeentelijke herindelingen"

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben zich kritiekloos achter het advies van Cees Veerman geschaard om binnen afzienbare termijn te komen tot een volledige bestuurlijke fusie van de gemeentes Aalburg, Woudrichem en Werkendam. Dit is de PVV Noord-Brabant een doorn in het oog.

De reactie van GS op het oordeel van Veerman is in feite een dienstbevel om snel met een concreet plan voor een fusie te komen. Doen de drie gemeentes het niet vrijwillig, dan dreigt een wettelijke procedure, zoveel is duidelijk op basis van de reactie. Het is slikken of stikken voor de de gemeentes, vindt de PVV Noord-Brabant. "In het onderzoek van Veerman is geen aandacht besteed aan de mening van de bevolking of aan draagvlak, de PVV Noord-Brabant vindt dat echter een essentieel aspect dat bij herindelingen altijd beschouwd moet worden", aldus Willem Bakker, statenlid van de PVV.

Studies laten zien dat de ervaringen met herindelingen enkel negatieve effecten zien, zoals minder betrokkenheid door burgers, het uitblijven van voorgespiegelde besparingen, en ontevredenheid van burgers. "Vreemd genoeg raast het college maar door op de ingeslagen weg, terwijl serieuze studies dat afraden", aldus PVV statenlid Patricia van der Kammen. De PVV heeft statenvrage over de herindelingen gesteld.

Lees meer: Persbericht en Statenvragen:"PVV Brabant, Geen slikken of stikken bij gemeentelijke herindelingen"

Spreektekst Bestuursakkoord 2015-2019

Vz, 

Een bestuursakkoord met de titel ‘Beweging in Brabant’ is net als het bijgevoegde plaatje op de kaft een ‘fata morgana’: een illusie. En vooral een desillusie, met name voor de automobilist, voor wie er géén beweging in Brabant komt, maar voortdurende files. Geen Ruit om Eindhoven, extra asfalt is een taboe. Met de VVD en hun linkse vrienden aan het roer nog meer ‘stilstand in Brabant’.

Het bestuursakkoord is een politiek cryptogram vol holle frasen, vaagheden, ambtelijk jargon en juichende EU-kretologie, wat onbegrijpelijk is voor de Brabantse burgers. Daarom zou “Vervreemding in Brabant” een passender titel zijn geweest. In dit poeha-verhaal van “livinglabs”, “menseneconomie” en verduurzaming is het echter zoeken naar een innovatieve speld in een duurzame hooiberg naar het woord ‘burger’. De burger moet directe inspraak en democratische betrokkenheid kunnen hebben bij het openbaar bestuur. Over gemeentelijke herindelingen wordt geen duidelijkheid gegeven in het bestuursakkoord. De PVV dient daarom een motie in om herindelingen alléén toe te staan na toepassing van een bindende volksraadpleging.

De coalitie introduceert nu het “frisdenkteam”, maar wie gaat dit team selecteren? Wordt dit de zoveelste loot aan de stam van de vele netwerkclubjes, geldverslindende dialoogsessies, inspiratiebijeenkomsten en elitefeestjes? In dat kader willen wij ook graag weten wat de strategie van internationalisering en branding de Brabantse belastingbetaler mag gaan kosten en hoe we inzicht gaan krijgen in de concrete opbrengsten hiervan.

De internationaliserings-hosanna is in deze coalitie zelfs zo ver doorgeslagen dat zij “de verbinding met de agenda van Europa” bejubelen, spreken over “grensontkennende samenwerking” en zich “een regio van Europa” voelen. Niet ‘in Europa’, maar “van Europa”, oftewel: de eurocraten zijn de baas en Brussel is hun enige stip op de horizon. Door in dit bestuursakkoord volop in te zetten op de EU-kaders en fondsen krijgen we de EU-regeltjes er gratis bij: dit is terug te zien in het wurgende inkoop- en aanbestedingsbeleid, waarbij bedrijven die naar EU-begrippen niet ‘duurzaam’ of ‘sociaal’ genoeg zijn moeten worden geweigerd. Zulke EU-bedilzucht en overheidsdwang is voor de PVV onaanvaardbaar.

Lees meer: Spreektekst Bestuursakkoord 2015-2019

Spreektekst Jaarrekening 2014

Voorzitter, deze jaarrekening kon niet treffender getimed zijn, want zij lijkt een voorbode van vreselijk beleid van deze linkse coalitie die we de komende jaren te vuur en te zwaard zullen gaan bestrijden. Waarom dan zult u denken voorzitter? Nou, heel simpel: omdat Brabant beter verdient volgens de PVV.

Want de jaarrekening 2014 is doorspekt met ambtelijke prietpraat, termen waar een normale burger geen touw aan vast kan knopen, en oh ja, voor diezelfde burger die dit feestje mag betalen, is vervolgens nauwelijks ruimte in dit vooral bestuurlijke boekje.

Gesproken wordt over dat doelen zijn verwezenlijkt, en dat valt dan af te leiden uit gedane aanbevelingen, gehouden dialogen en conferenties, plannen van aanpak, analyses, voortgangsrapportages, het verlenen van subsidies, beschikkingen sturen en wat dies meer zij.

Oftewel: Praatsessies en pronkzittingen. Voorzitter, allemaal bezigheidstherapie voor ongetwijfeld zeer hardwerkende en uiterst goedbedoelende ambtenaren, maar concrete resultaten zijn onvoldoende zichtbaar en dat voor een overheid die jaarlijks meer dan een miljard euro belastinggeld besteedt.

En dat belastinggeld wordt werkelijk aan de meest onzinnige flauwekul uitgegeven. Zo worden er miljoenen zuurverdiend publiek geld gestopt in het energiefonds of pilots georganiseerd rondom zero-emissie vervoer. Gaan er miljoenen naar elitaire en arrogante kunstkoepels, die als rupsjes-nooit-genoeg feestjes vieren om het binnenslepen van nog meer miljoenen via het cultuurfonds, allemaal betaald door de belastingbetaler. Of lobbykantoren in Brussel, netwerkfeestjes, niets was het college te gek. Zo is daar zogenaamde 'duurzame energie', dé zelfverklaarde pijler van de Brabantse economie, die werkelijk geen millimeter gaat opleveren voor de belastingbetalers. Behalve dan een stijgende energierekening en een bijbehorende lege portemonnee voor de minder fortuinlijke Brabanders die het energiefeestje voor de betuttelende klimaatkerk mogen ophoesten. Rekenen kunnen de klimaatalarmisten namelijk weer wel als de beste: onder het motto 'een ander betaalt de rekening voor mij, en dus is het goed'.

Het college kan zichzelf dan wel mooi op de schouder kloppen, maar intussen zijn de registraties bij de omgevingsdiensten niet op orde, is er een achterstand in de vergunningverlening, en vallen de werkgelegenheidseffecten van diverse investeringen tegen. Ook betaalt de provincie nog steeds een groot deel van haar rekeningen niet op tijd zodat ondernemers zitten te wachten op hun geld. Voorzitter, dit ondanks een motie hierover die unaniem is aangenomen en het college vraagt om alles in het werk te stellen dat een veel groter deel van de rekening tijdig wordt betaald. En of het nog niet genoeg is, is de inkoop en aanbesteding voor het zoveelste jaar op een rij een aandachtspunt van accountant.

Lees meer: Spreektekst Jaarrekening 2014

Persbericht PVV Brabant: Nieuw bestuursakkoord: Brabant potverteer, automobilist zwaar gedupeerd!

 


De PVV Noord-Brabant reageert zeer kritisch op het vandaag door
coalitiepartijen VVD, SP, D66 en PvdA gepresenteerde provinciale
bestuursakkoord. “Het bestuursakkoord is ambtelijk en wollig en mede
daardoor zal de Brabantse burger zich er niet in herkennen, maar er
zijn wel verstrekkende consequenties aan verbonden”, zo stelt PVV
fractievoorzitter Alexander van Hattem. “Vage vergezichten over
duurzaamheid voeren de boventoon, maar ondertussen blijft de
automobilist dagelijks in de file staan, omdat de Ruit om Eindhoven is
geschrapt”.

De automobilist is in dit bestuursakkoord de klos: geen nieuw asfalt
en het geld uit het Spaar- en Infrafonds voor wegeninfrastructuur zal
voortaan ook worden ingezet voor andere doelen, zoals spoor- en
waterwegen.

Het potverteren van de Essentgelden voor zogenaamde verduurzaming en
vergroening en het mogelijk maken van meer windturbines in Brabant is
pure verspilling van het kostbare geld van de Brabantse burgers: “Het
is onvoorstelbaar dat de VVD trots kan zijn op zo’n links akkoord,”
aldus Van Hattem. “Voor dit nieuwe college is de EU-agenda duidelijk
belangrijker dan de agenda van de Brabander. De PVV zal daarom deze
bestuursperiode als een Brabantse leeuw vechten voor de belangen van
onze burgers, hun belastinggeld en onze identiteit.”

Statenvragen ex art. 43 RvO inzake aanpak A67

Geacht college,

Het aantal ongevallen op de A67 lijkt sterk toe te nemen en algemeen wordt gesteld dat slechts enkel verbreding van de weg soelaas zal bieden. (1) De fractie van de PVV heeft de volgende vragen aan het college:

  1. Klopt het dat het aantal ongevallen en daarmee gepaard gaande voertuigverliesuren sinds de opheffing van het inhaalverbod voor vrachtwagens is toegenomen? Zo ja, bent u bereid met spoed bij de minister te pleiten voor herinvoering van het inhaalverbod, al dan niet zijnde een dynamisch inhaalverbod?
  1. Is het college bereid de minister nogmaals te wijzen op de acute noodzaak van aanpak van de A67 en haar mee te delen dat “nader onderzoek” een directe aanpak geenszins in de weg mag staan? Zo nee, waarom niet?
  1. Is het college het met de PVV-fractie eens dat in een stedelijke regio als Eindhoven – Helmond, met een groot economisch belang voor Noord-Brabant en een zeer zwaar belast wegennet, een goede bypass – al dan niet via provinciaal of gemeentelijk wegennet - onmisbaar is? Zo ja, welke (toekomstige) bypass is bij het college in beeld? Zo nee, waarom niet?

 

Namens de PVV Noord-Brabant,

Harry van den Berg

1 http://www.omroepbrabant.nl/?news/229136882/Iedereen+is+het+roerend+eens+alleen+verbreding+A67+lost+de+problemen+op.aspx

 

Beantwoording: pdfAanpak_A67_beantwoording_dd_02-06-2015.pdf

Het placebo voor de klimaatziekte

Of het nu wel op niet opwarmt, als je de “koorts van de aarde” wilt
bestrijden of voorkomen, dan is het handig de strijd aan te gaan met
middelen die werken.

De Duitse Energiewende is het bekendste voorbeeld van verduurzaming
van de energievoorziening. De effectiviteit van beleid, dat
resulteerde in een door duizenden windturbines verminkt landschap -
waarbij zelfs schitterende heuvel- en bergruggen geofferd werden - en
talloze met zonnepanelen verlelijkte vakwerkhuizen, is bedroevend: in
2014 werd 2,5% van de energiebehoefte door wind en zon gedekt.

Lees meer: Het placebo voor de klimaatziekte