Voorzitter, het is wellicht geen toeval dat juist voor een bepaling over een vergunning voor de Natuurbeschermingswet een omissie in de Legesverordening moet worden rechtgezet. In het VTH-domein (vergunningverlening, toezicht en handhaving) en daar bij de ‘groene wetten’ in het bijzonder zijn de laatste tijd opvallend veel problemen door fouten of te late reacties van de provincie, zoals de megastal in Diessen, Biomoer in Bergen op Zoom[1], een mestverwerker in Asten[2] en de luchtwasser van een varkensstal in Breda[3].

Read More

Vz, Aan Provinciale Staten wordt door GS toestemming gevraagd om de Gemeenschappelijke Regeling voor voor de Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB) te wijzigen. Het zou hierbij vooral gaan om wijzigingen van technische en tekstuele aard, dit mede naar aanleiding van gewijzigde wetgeving. Deze inhoud lijkt politiek gezien niet erg spannend, maar de praktische uitwerking van deze gemeenschappelijke regeling is een ander verhaal. De gemeenschappelijke regelingen voor de Omgevingsdiensten in Brabant zijn tot nu toe geen succesverhaal geweest, maar een aaneenschakeling van financiële problemen en bestuurlijke crises.

Read More

“Met dit kabinet is de democratie helemaal dood” zo sprak[1] onlangs oud-provinciale statenfractievoorzitter Mieke Geeraedts van de VVD over het volgens haar dichtgetimmerde regeerakkoord, waarbij het parlement niks te vertellen zou hebben. Dit zou evengoed gezegd kunnen worden over de coalitie in deze Staten met haar dichtgetimmerde coalitieafspraken, waarbij vooral het dualisme dood en begraven is. Bij belangrijke debatten, zoals laatst over de Burap, waar PS geacht wordt haar controlerende taak uit te oefenen voert de SP-fractie als coalitiepartij niet eens het woord en komen de fractievoorzitters van de coalitiepartijen eigenlijk alleen maar naar de interruptiemicrofoon om hun gedeputeerden in bescherming te nemen.

Read More