PVV Noord-Brabant: "Brabant wordt één groot AZC!"
Lees meer: PVV Noord-Brabant: "Brabant wordt één groot AZC!"
Geschreven op .
Lees meer: PVV Noord-Brabant: "Brabant wordt één groot AZC!"
Geschreven op .
Geacht College,
Via de website van Omroep Brabant (1) werd melding gemaakt van een heen- en weer zwiepende windmolen, die zonder hulpstroom niet gedraaid kon worden en daardoor instabiel werd. De PVV-fractie heeft hierbij de nodige vragen:
Namens de PVV Noord-Brabant,
Harry van den Berg
Beantwoording: Windturbines_Tilburg_beantwoording_dd_21-06-2016.pdf
Geschreven op .
Geacht college,
De PVV fractie heeft met afgrijzen kennis genomen van het artikel “Natuur West-Brabant is een dump-walhalla” (1) van BN de Stem. Criminele afvaldumpers(2), stropers(3) en vandalen(4) hebben vrij spel in het West-Brabantse buitengebied.
Volgens het artikel van BN de Stem werken de verantwoordelijke organisaties niet goed samen. Erger nog, soms zitten ze in elkaars vaarwater. De PVV fractie is van mening dat er onvoldoende toezicht en handhaving is in het buitengebied van West-Brabant.
Dat leidt tot de volgende Statenvragen:
Namens de PVV Noord-Brabant,
Maikel Boon
(1) http://www.bndestem.nl/regio/etten-leur/natuur-west-brabant-is-een-dump-walhalla-1.6049701
(3) http://www.ed.nl/algemeen/binnenland/vogels-massaal-uit-natuur-geroofd-voor-handel-1.6019132
(4) http://nos.nl/artikel/2105304-loslopende-paarden-bijna-aangereden-door-trein.html
(5) http://www.odbn.nl/toezicht-en-handhaving/ssib/resulaten
Beantwoording: Handhaving_buitengebied_West-Brabant_beantwoording_dd_21-06-2016.pdf
Geschreven op .
[1] http://waalwijk.notubiz.nl/document/3498418/1
Beantwoording: Provinciaal_geld_opvang_voor_asielzoekers_beantwoording_dd_14-06-2016.pdf
Geschreven op .
Voorzitter, een jaar met dit college, dat was geen goed jaar voor Brabant, en al helemaal niet voor de Brabantse burgers.
Dit college kokketteert op misplaatste wijze met allerlei behaalde resultaten. Kijk ze toch eens glimmen van trots. Van design-thinking tot cross-overs, inspiratieboeken en subsidie schuiven, ze hebben het allemaal gedaan. Van living labs en long reads tot sluitende kringlopen en voucherregelingen, ze draaiden er hun hand niet voor om. Van study visits tot internationale missies, allemaal, voorzitter ik verzin het niet "Uiteraard triple helix georganiseerd"
Er is in 2015 een grote hoeveelheid dromerige vergezichten, stippen op de horizon, fraaie fantasieën en hipsterverhalen bij elkaar geschreven. Dát is immers de wereld van dit college: Zweverige verhalen vol dure woorden.
Dan nu naar de échte wereld voorzitter, het échte 2015, een jaar dat voor dit college niet in het teken stond van de Brabantse burgers en bedrijven, maar vooral ter meerdere eer en glorie van deze bestuurlijke elite diende.
Want het was:
Geschreven op .
Geacht college,
De PVV Noord–Brabant fractie heeft kennis genomen van het artikel in het Brabants Dagblad: ”Agrariërs Keerdijk willen afrastering ”¹
In het artikel staat dat agrariërs vrezen voor schade aan hun gewassen door dassen als gevolg van de aanleg van de ecologische verbindingszone Keerdijk.
De PVV fractie is van mening dat de agrariërs in het gebied Keerdijk niet de dupe mogen worden van gemeentelijke en provinciale plannen omtrent de ecologische verbindingszone Keerdijk, die niet goed aan elkaar aansluiten.
Dat leidt tot de volgende Statenvragen:
Namens de PVV Noord-Brabant,
Maikel Boon
¹ http://www.anp360.nl/nieuws/article/328049?h=06e61695c20d27dd59df8c2d83ba1183&c=305
Beantwoording: Ecologische_verbindingszone_Keerdijk_beantwoording_dd_08-06-2016.pdf
Geschreven op .
Geschreven op .
Lees meer: PVV Noord-Brabant: Statenleden helemaal naar Noorwegen om wat handjes te schudden?
Geschreven op .
Geacht collegevan Gedeputeerde Staten,
Op de website van de provincie is te lezen dat Noord-Brabant zich kandidaat heeft gesteld voor de ‘’Europese Regio van de Gastronomie’’ in 2018.[1] Er is ook een bidbook opgesteld waarin de provincie haar kandidatuur presenteert.[2] Deze kandidaatstelling, waar miljoenen aan worden uitgegeven, hebben bij de fractie van de PVV tot de volgende vragen geleid:
Zo nee, waarom niet?
Kunt u concreet en uitputtend duidelijk maken wat het de provincie Noord-Brabant en de Brabander gaat opleveren als we benoemd worden tot Europese Regio van de Gastronomie in 2018?
Namens de PVV Noord-Brabant,
Joyce Kardol
[1] http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2016/maart/brabant-voor-europese-regio-van-de-gastronomie-2018.aspx
[2] http://europeanregionofgastronomy.org/PDF/Noord-Brabant.pdf.pdf
Beantwoording: Europese_Regio_Gastronomie_beantwoording_dd_31-05-2016.pdf
Geschreven op .
Geschreven op .
Geschreven op .
In het gemeentelijke persbericht wordt gemeld: “Op 18 mei aanstaande wordt het raadsbesluit over de opvang van vluchtelingen voorbereid in een extra commissievergadering. Tijdens deze commissievergadering kunnen inwoners niet inspreken; hiervoor is de avond op 12 mei georganiseerd.”[1] De genoemde avond op 12 mei is echter zeer beperkt toegankelijk, zo meldt het persbericht: “In totaal kunnen er 200 mensen deelnemen aan het gesprek. Mochten er meer mensen zich aanmelden, dan wordt door loting bepaald wie op 12 mei aanstaande aanwezig kan zijn.” Deze beperkte toegang en loting is in strijd met artikel 15 van de geldende Verordening op de raadscommissies, waarin duidelijk staat dat álle burgers spreekrecht hebben in een commissievergadering[2]. De gemeente Uden handelt hier willens en wetens in strijd met haar eigen regels en zet zo de burgers buitenspel. De surrogaatoplossing om middels een steekproef burgers uit te nodigen doet daar niets aan af, zoals aangekondigd in het persbericht: “Daarnaast worden er via een willekeurige steekproef 1.500 inwoners uitgenodigd om deel te nemen aan het gesprek. Deze steekproef zorgt ervoor dat de gemeenteraad in gesprek gaat met een representatieve afvaardiging van de Udense inwoners.”
Lees meer: Nep-inspraak over asielopvang gemeente Uden is een farce
Geschreven op .
Waarom communiceert GS zo’n ontzettend naïef en eenzijdig statement, wetende dat asieleisers circa 8 veilige landen achter zich laten en voor een groot deel afkomstig zijn uit veilige landen als Albanië en Kosovo? Waarom spreekt GS dan nog over het zoeken van een veiliger heenkomen, terwijl het vooral gaat om het zoeken van ónze welvaart?
GS spreekt verder over een zorgelijk maatschappelijk klimaat en een gepolariseerde samenleving. Hoe zien GS en de CdK hun eigen aandeel hierin door middels dit plan asielopvang aan gemeenten te verplichten zonder de burgers hun mening te vragen en door burgers bij de bijeenkomst vanavond geen ruimte te geven voor inspraak?
Lees meer: Vragen informatiebijeenkomst Brabantse Aanpak Vluchtelingen 18 april 2016
Geschreven op .
PVV Noord-Brabant heeft “de versnelling van het Brabants Energieakkoord” doorgerekend: zinloos, peperduur en knettergek
Het Brabantse provinciebestuur heeft voorgesteld om de "energietransitie" te versnellen. Deze transitie is bedoeld om energie te besparen en fossiele brandstoffen te vervangen door "duurzame energie", hetgeen een lagere uitstoot van het broeikasgas CO2 moet opleveren en daarmee opwarming van de aarde moet voorkomen. Deze versnelling komt bovenop het "Nationale Energieakkoord voor Duurzame Groei"
Dat dit beleid van versnelling volstrekt krankzinnig is, blijkt wanneer je de verschillende maatregelen doorrekent naar de kosten om tot het door het provinciebestuur gewenste resultaat te komen.
In totaal moet er met de Brabantse versnelling 2,8 miljoen ton CO2 per jaar extra bespaard worden. Dit gaat gerealiseerd worden door onder meer isolatie, biomassastook, zonnepanelen, elektrische auto's en windmolens.
In de voorlichting en beeldvorming gaat het vaak om windmolens, zon en elektrische auto's. Op basis van het zojuist verschenen IBO (interdepartementabel beleidsonderzoek) rapport "Kostenefficiëntie beleidsmaatregelen CO2-beperking" komen de volgende kosten (verwachte stand 2020) per vermeden miljoen ton CO2 naar voren:
Lees meer: Opinie: De versnelling van het Brabants Energieakkoord doorgerekend
Geschreven op .
Geschreven op .
Vz, dit college is nu bijna een jaar aan de slag met haar bestuursakkoord ‘Beweging in Brabant’. De vraag is echter nog altijd: waarméé aan de slag? Het bestuursakkoord is immers een totaal nietszeggende crossover van duurzame dooddoeners en livinglab-leuterpraat, waar behalve veel van zulk eurofiel jargon geen concreet beleid uit kan worden afgeleid. En het afgelopen jaar heeft dit college dan ook voornamelijk gegrossierd in het uitvaardigen van Statenmededelingen, en voor zover er al sprake was van beleidsvoorstellen betrof het vooral de voortzetting van lopende programma’s of ad-hoc voorstellen waarvoor met stoom en kokend water de pot met Essentgelden moest worden geplunderd.
Dan hadden we nu toch wel eens eindelijk een perspectiefnota met een heldere beleidsvisie mogen verwachten. Integendeel, dit college komt nu met een perspectiefnota die zich vooral kenmerkt door een gebrek aan perspectief. Het is net zo perspectiefloos als de domme tekeningen in de bijbehorende totaal infantiele infographic. Is dit het niveau waarop men de burger hier serieus wil nemen? Kinderachtige tweedimensionale tekeningetjes bedoeld om de plannen van dit college duidelijk te maken. Het enige wat hiermee echter duidelijk wordt, is dat Brussel kennelijk belangrijker is dan onze eigen Staat. In de infographic prijkt de EU-vlag, het baken van Brussel, prominent op de voorgrond, terwijl de Nederlandse vlag ontbreekt. Dit is niet zomaar een foutje van het extern ingehuurde communicatieadviesbureau dat dit politieke poëzieplaatjesalbum maakt, maar zegt vooral veel over de blik van dit college: ons eigen land is niet in beeld, de enige perspectieflijn is de blik op Brussel. Wat de PVV betreft komt onze nationale driekleur wél op de voorgrond.
Geschreven op .
Geschreven op .
Geacht college,
De op 30 maart jl. gepresenteerde plannen over de “Brabantse aanpak vluchtelingen” zoals ook opgenomen op de website van de provincie[1], roepen bij de PVV-fractie de volgende vragen op:
1. Uitgangspunt voor deze opgave is de maximaal geschatte asielinstroom van 93.000. Is dit voor het college ook het uitgangspunt van beleid en betekent dit dat er bij dit college géén vertrouwen is dat de 'Turkije-deal' de instroom zal beperken?
2. In de brief van de CdK van 31 maart[2] wordt op bladzijde 1 gesproken over de vanuit het Rijk opgelegde taakstelling voor de (nood)opvang van asielzoekers zoals die in 2015 en 2016 voor Brabant zou gelden. Vervolgens wordt echter gesproken over een 'te verwachten instroom', op basis waarvan vervolgens een nieuw aantal als 'taakstelling' voor asielopvang wordt genoemd.
Kan het college aangeven of deze nieuwe 'taakstelling' waarover wordt gesproken, is gebaseerd op een concrete nieuwe dan wel aangepaste taakopdracht van de minister? Zo ja, wanneer is deze opdracht gegeven en kan de PVV daarvan de documentatie ontvangen? Zo nee, wat vindt het college van het gegeven dat in Brabant eigenstandig afgeweken wordt van de taakstelling zonder dat daar democratische borging voor is?
3. Er wordt gesteld dat 70% van de opvangcapaciteit in onze provincie uit langdurige opvang moet bestaan, van 2 tot 5 jaar en langer. Waar is dit op gebaseerd?
Lees meer: Statenvragen inzake ‘regionale aanpak opvang vluchtelingen’
Geschreven op .
Geacht College,
Via de website van Omroep Brabant (1), maar ook vanuit de auto, zien wij de opbouw van windturbines pal naast de snelweg A58 tussen Oirschot en Moergestel. De PVV-fractie heeft hierbij de nodige vragen:
Lees meer: Statenvragen inzake levensgevaarlijke windturbines bij Oirschot
Geschreven op .
De PVV Noord-Brabant wil van het provinciebestuur de onderste steen boven krijgen over de verantwoording van de subsidies aan het Nexus Instituut. Deze organisatie ontvangt al meer dan 15 jaar subsidie; sinds 2008 jaarlijks maar liefst meer dan 1 miljoen euro belastinggeld, onder meer van de provincie Noord-Brabant.
Na zorgvuldige bestudering van de financiële stukken van het Nexus Instituut komt de PVV-fractie tot de conclusie dat bijvoorbeeld de €140.000 voor 'Innovatie en ontwikkeling' feitelijk bestemd zijn voor buitenlandse reizen van Nexus-directeur Rob Riemen en het rijkelijk fêteren van zijn netwerk, wat op geen enkele wijze is uit te leggen is aan de belastingbetalende burgers.“Dat wat riekt naar, klinkt als en uitziet als elitaire snoepreizen over de rug van de belastingbetaler, moeten ook gewoon elitaire snoepreizen over de rug van de belastingbetaler genoemd worden,”aldus PVV-fractievoorzitter Alexander van Hattem.
Ook over andere punten in de financiële stukken bestaat volgens de PVV-fractie onduidelijkheid, zoals de forse bedragen voor zogenaamde ‘aanloopkosten’ en het feit dat een rechtmatigheidstoetsing door de accountant ontbreekt.
De PVV wil dat GS volledige inzage in de boeken verlangt van Nexus en voor een integrale controle daarvan zorgt. Daarnaast wil de fractie duidelijkheid over de bewering van de heer Riemen dat Commissaris van de Koning Wim van de Donk verklaard heeft zich in te willen spannen om het Nexus Instituut voor Brabant te behouden.